Moeite om je te verplaatsen? Misschien is een mobiliteitshulpmiddel de oplossing. Onze erkende verstrekkers helpen je graag verder. Het gamma is uiteenlopend: loophulpmiddelen, rolstoelen, scooters, drie- of vierwielfietsen … Verstrekkers Hilde, Vanessa, Peter en Vincent staan klaar om je te begeleiden.
Onze erkende verstrekkers helpen je
Vanessa: “Je kan om verschillende redenen een mobiliteitshulpmiddel nodig hebben. Ziekte, handicap, hoge leeftijd ... De Vlaamse sociale bescherming (VSB) geeft een gedeeltelijke of volledige tussenkomst, maar alleen als het gaat om een definitief gebruik of noodzaak. Verschillende factoren bepalen of er een tussenkomst voor aankoop of huur is van de VSB, uitbetaald door de zorgkas.”
Hilde: “Er wordt rekening gehouden met de leeftijd van de persoon op het moment van de aanvraag, met de verblijfplaats (thuis of in een woonzorgcentrum) en voor welk hulpmiddel een tussenkomst wordt gevraagd. Als verstrekker proberen we onze klanten zo goed mogelijk te begeleiden met de nodige documenten en in de keuze van het hulpmiddel.”
Peter: “We zorgen voor uitgebreid advies. Eerst brengen we jouw persoonlijke situatie zo goed mogelijk in kaart: waarvoor, waar en hoe vaak wil je het hulpmiddel gebruiken? Moet het in je auto passen? Wij nemen onze tijd voor de klant.”
Vincent: “Vaak is een demonstratie of een testrit nodig. We kiezen samen het meest geschikte hulpmiddel, rekening houdend met de wensen van de klant, de mogelijke tussenkomsten, de beschikbare plaats thuis of in de wagen … Ook de service na verkoop is heel belangrijk voor ons. We beschikken over een eigen en volledig uitgeruste technische dienst die bij jou aan huis komt om elk probleem na te zien en indien mogelijk onmiddellijk ter plaatse de herstelling uit te voeren."
Hoe vraag je een mobiliteitshulpmiddel aan?
1. Ga naar je huisarts of zorgkas en vraag een medisch voorschrift voor je mobiliteitshulpmiddel. Soms heb je geen voorschrift nodig en word je doorverwezen naar een rolstoeladviesteam in een ziekenhuis.
2. Ga met je medisch voorschrift of rolstoeladviesrapport naar een erkende verstrekker (bandagist) van mobiliteitshulpmiddelen. Die geeft je advies over de mogelijkheden, werkt een voorstel uit en vult met jou het aanvraagformulier in.
3. Je verstrekker stuurt de aanvraag door naar jouw zorgkas. Er volgen een aantal controles.
4. Bij weigering worden zowel jij als de verstrekker op de hoogte gebracht. Bij goedkeuring wordt de verstrekker verwittigd. Hij of zij krijgt informatie over het goedgekeurde hulpmiddel, de (gedeeltelijke of volledige) tussenkomst, het budget voor herstel en onderhoud van het hulpmiddel …
5. Bij goedkeuring wordt het aangevraagde hulpmiddel bij jou geleverd en op jouw maat aangepast en ingesteld.