Fouten
De pensioenkassen doen al het mogelijke om fouten te voorkomen. Toch is het mogelijk dat bij de berekening van je pensioen een fout werd gemaakt, zodat het pensioenbedrag niet correct is. Het aantal foutieve pensioenbeslissingen is zeer klein.
Gemengde loopbaan
Heb je een gemengde beroepsloopbaan? Hou er dan rekening mee dat iedere pensioenkas enkel een pensioen berekent voor het eigen pensioenstelsel. Je ontvangt dan meerdere pensioenberekeningen.
Je hoeft dus nog niet te reclameren wanneer op je pensioenberekening als werknemer je loopbaan als zelfstandige of ambtenaar niet werd vermeld. Voor je loopbaan als zelfstandige of ambtenaar ontvang je een afzonderlijke berekening.
Denk je dat er toch iets mis is met je bedrag, dan kan je op verschillende manieren reageren.
Informatie opvragen
Contacteer eerst onze Pensioenservice. Samen gaan we na of je pensioenbedrag inderdaad fout is.
Pensioenkas contacteren
De gemakkelijkste manier om een fout te laten verbeteren, is: contact opnemen met de pensioenkas. Veel vergissingen worden opgelost met een eenvoudig telefoontje of met een simpele mail.
Herziening indienen
Soms moet je een nieuwe pensioenaanvraag indienen. Hiermee vraag je om je pensioendossier terug na te kijken: te herzien. Het is wel nodig dat je dan bewijsstukken overmaakt aan de pensioenkas.
Bij een positief gevolg op je herzieningsaanvraag zal je pensioenbedrag worden aangepast vanaf de eerste betaling na je herzieningsaanvraag.
Rechtbank
In uitzonderlijke situaties is het nodig om de rechtbank in te schakelen.
De Arbeidsrechtbank is bevoegd voor je pensioen als werknemer of als zelfstandige. Ontvang je een pensioen als ambtenaar, dan is de Vrederechter of de Rechtbank van Eerste Aanleg hiervoor bevoegd.
Ombudsdienst voor Pensioenen
Soms kan de tussenkomst van de Ombudsdienst voor Pensioenen een oplossing bieden.
Hulp of advies nodig?
- pensioeninfo.ant@solidaris.be
- 03 285 44 44