Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Reisbijstand Mutas

Onverwachts ziek of een ongeval op reis? Dankzij onze gratis reisbijstand Mutas ben je wereldwijd verzekerd voor medische kosten. Je kan dag en nacht bij de alarmcentrale terecht.

Wat?

  • Mutas handelt de papierwinkel voor je af.
  • Mutas overlegt met de dokter of het ziekenhuis en verzorgt je repatriëring indien nodig.
  • Mutas regelt de betaling van je medische kosten.

Wanneer?

  • Je hebt onverwacht medische hulp nodig in het buitenland zonder ziekenhuisopname:
    • Betaal zelf de arts en de medicatie. Hou de rekeningen en facturen goed bij.
    • Als je terug in België bent, bezorg je aan Solidaris de facturen en rekeningen. Wij verwerken jouw dossier. Je betaalt wel een franchise.
  • Je hebt een ongeval of wordt opgenomen in het ziekenhuis:
    • Bel binnen de 48 uur naar Mutas op +32 2 272 08 80. Dit is verplicht!
    • Mutas communiceert met het ziekenhuis en regelt de betaling van je ziekenhuisopname. Je betaalt zelf achteraf een franchise.
    • Geef je Europese Ziekteverzekeringskaart af in landen van de Europese Unie, of andere nodige reisdocumenten.

Hoeveel?

Als lid van ons ziekenfonds moet je niets betalen voor de reisbijstand van Mutas.

Je betaalt wel een franchise voor de medische kosten. Dit bedrag ligt tussen de 150 en 500 euro.

Voorwaarden?

  • Je bent lid van Solidaris en je betaalde je ziekenfondsbijdrage.
  • Meld een ongeval of ziekenhuisopname binnen 48 uur door de alarmcentrale van Mutas te contacteren.
  • Je kan niet rekenen op Mutas indien Buitenlandse Zaken een reis naar het land afraadt, of indien het onverantwoord was om in jouw gezondheidstoestand naar het buitenland te reizen.
  • Je bent maximaal 3 maanden aaneensluitend in het buitenland.
  • Je kan niet rekenen op Mutas reisbijstand als je in het buitenland bent voor je job.
  • Kijk hier na welke kosten wel en niet terugbetaald worden door Mutas. 

Hoe aanvragen?

  1. Als lid van ons ziekenfonds, als je je ledenbijdrage hebt betaald, ben je automatisch verzekerd bij Mutas. Maar je hebt sowieso best je Europese ziekteverzekeringskaart op zak. Jouw EZVK (en die van je personen ten laste) is digitaal beschikbaar via ons internetloket e-Mut. Of bestel je EZVK op tijd op papier.
    Buiten Europa op reis? Dan moet je in bepaalde gevallen speciale reisdocumenten of bewijs van reisbijstandsverzekering aanvragen. Lees hier hoe je deze documenten kan aanvragen.
  2. Bel naar de alarmcentrale (+32 2 272 08 80) wanneer je een ongeval hebt of moet worden opgenomen in het ziekenhuis.
  3. Geen ziekenhuisopname nodig? Betaal de zorgverlener zelf en dien je kosten bij ons in als je terug in België bent. De franchise wordt in mindering gebracht als we jouw medische kosten terugbetalen. Maak een afspraak in een kantoor en geef de bewijsstukken van je buitenlandse medische kosten persoonlijk af. Zo kunnen we je meteen alle informatie vragen en is je dossier sneller in orde.
  4. Als Mutas de medische kosten regelt met de buitenlandse zorgverlener of instelling, verrekenen we de franchise achteraf met jou.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de Controlediensten van de Ziekenfondsen (CDZ).