Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Terugbetaling bril

Solidaris geeft je een terugbetaling van 25 euro én een korting van 50 % tot 50 euro bij een deelnemende opticien. Dit voordeel geldt voor brilglazen, monturen en zonnebrillen. Daarnaast betaalt de wettelijke ziekteverzekering in bepaalde gevallen een deel van je kosten terug.

Op deze pagina

25 euro terugbetaling brillen op sterkte

Solidaris betaalt jou als lid tot 25 euro per kalenderjaar terug voor brillen en lenzen op sterkte. Je kan dit voordeel combineren met de korting van 50 % (zie hieronder).

Hoeveel?

25 euro per kalenderjaar

Voorwaarden?

  • Je bent lid van Solidaris en betaalde je ledenbijdrage.
  • Je bril heeft een dioptrie die niet gelijk is aan 0 of die als doel heeft een cilindrische afwijking te corrigeren.
  • Je koopt je bril aan bij een opticien, apotheker of oftalmoloog.
  • Koop je geen bril? Deze terugbetaling geldt ook voor lenzen. Je kan maximum 25 euro per kalenderjaar terugkrijgen voor je bril en/of lenzen.
  • Je koopt een bril in België of in Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden of Zwitserland.

Hoe aanvragen?

Als je bij een deelnemende opticien gaat (zie hieronder), hoef je ons niets meer te bezorgen. We zorgen automatisch voor je terugbetaling.

Bij een andere opticien vraag je zo je terugbetaling aan:

  1. Controleer of je gegevens op de factuur of het betalingsbewijs van de opticien (optieker), apotheker of oogarts staan of kleef er een roze klever op. Koop je online, bezorg ons dan je factuur en bevestigingsmail.
  2. Bezorg het ons via een van onze kantoren of brievenbussen.

25 euro terugbetaling brillen op sterkte

Solidaris betaalt jou als lid tot 25 euro per kalenderjaar terug voor brillen en lenzen op sterkte. Je kan dit voordeel combineren met de korting van 50 % (zie hieronder).

Hoeveel?

25 euro per kalenderjaar

Voorwaarden?

  • Je bent lid van Solidaris en betaalde je ledenbijdrage.
  • Je bril heeft een dioptrie die niet gelijk is aan 0 of die als doel heeft een cilindrische afwijking te corrigeren.
  • Je koopt je bril aan bij een opticien, apotheker of oftalmoloog.
  • Koop je geen bril? Deze terugbetaling geldt ook voor lenzen. Je kan maximum 25 euro per kalenderjaar terugkrijgen voor je bril en/of lenzen.
  • Je koopt een bril in België of in Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden of Zwitserland.

Hoe aanvragen?

Als je bij een deelnemende opticien gaat (zie hieronder), hoef je ons niets meer te bezorgen. We zorgen automatisch voor je terugbetaling.

Bij een andere opticien vraag je zo je terugbetaling aan:

  1. Controleer of je gegevens op de factuur of het betalingsbewijs van de opticien (optieker), apotheker of oogarts staan of kleef er een roze klever op. Koop je online, bezorg ons dan je factuur en bevestigingsmail.
  2. Bezorg de documenten via het loket, een Xpresbus (witte brievenbussen) of bij voorkeur door ze hieronderdigitaal op te laden. Vul je rijksregisternummer in en voeg nadien een scan of foto van de documenten toe.
Verplichte velden
Rijksregisternummer

Wij verzamelen en verwerken bepaalde persoonlijke gegevens. Dat doen we om onze taak als ziekenfonds (wet van 6 augustus 1990) te kunnen uitvoeren, om jouw dossier te beheren en om je op de hoogte te houden van onze diensten en activiteiten. Een van onze wettelijke doelstellingen is namelijk om de gezondheid en het welzijn te bevorderen. Het is je recht om te weten welke gegevens we van jou verwerken, om te vragen je gegevens te verbeteren of te wissen, om de overdracht aan een derde te vragen, om je te verzetten tegen geautomatiseerde beslissingen en om de verwerking van je gegevens voor direct marketing stop te zetten. Meer informatie vind je op de pagina over ons privacybeleid.

50 % korting tot 50 euro bij deelnemende opticiens

Bij deelnemende opticiens ontvang je een korting van 50 % op je bril tot 50 euro per kalenderjaar. Je kan dit voordeel combineren met de terugbetaling van 25 euro (zie hierboven).

Hoeveel?

  • 50 % korting
  • Maximum 50 euro per kalenderjaar voor brillen

Voorwaarden?

  • Je bent lid van Solidaris en je betaalde je ledenbijdrage.
  • Je koopt je bril, brilglazen of montuur bij een van de deelnemende opticiens.
  • Als de opticien een eigen korting voorziet, kent die je altijd de meest voordelige korting toe. De korting van Solidaris wordt niet opgeteld bij de eigen korting van de opticien, tenzij de opticien daarvoor kiest.
  • Je krijgt ook 50 % korting op lenzen bij deelnemende opticiens. Niet alle opticiens bieden de korting voor lenzen aan, dus vraag dit steeds na voor je je lenzen aankoopt. Je kan beide voordelen naast elkaar opnemen.

Zoek een deelnemende opticien

Hoe aanvragen?

  1. Laat je opticien (optieker) weten dat je lid bent van Solidaris.
  2. Je korting wordt onmiddellijk verrekend.

Wettelijke terugbetaling glazen

Afhankelijk van je leeftijd en dioptrie kan je een wettelijke terugbetaling krijgen voor je glazen. Hoeveel je terugbetaald krijgt, is persoonlijk.

Voor wie?

Nieuwe glazen

LeeftijdVoorwaarden
Tot 18 jaar
  • alle types glazen
  • elke dioptrie
18 t.e.m. 64 jaar
  • alle types glazen
  • minstens -6,00 of +6,00 dioptrie 
Vanaf 65 jaar
  • alle types glazen
  • unifocaal minstens -6,00 of +6,00 dioptrie
  • bifocaal of progressief minstens -4,25 of +4,25 dioptrie

Glazen vernieuwen

Nieuwe brillenglazen nodig? Als er minstens 0,5 verschil is met je vorige glazen, kan je meteen een nieuwe terugbetaling krijgen. In de andere gevallen is er een wachttijd.

LeeftijdGlazen en dioptrieTermijn wachttijd
Tot 18 jaaralle types glazen, minstens 0,5 verschil*geen termijn
Tot 18 jaarbi-, tri- en multifocale glazen, geen verschil nodigom de 2 jaar
Vanaf 18 jaaralle types glazen, minstens 0,5 verschil*geen termijn
Vanaf 18 jaarbi-, tri- en multifocale glazen, geen verschil nodigom de 5 jaar

*verschil in dioptrie, cilinder of prisma

Hoeveel?

Elke terugbetaling is anders. Het bedrag wordt bepaald door je leeftijd, het type glazen en de sterkte van de glazen.

Hoe aanvragen?

  1. Ga langs bij de oogarts en vraag een voorschrift. Op het voorschrift moet de sterkte van je dioptrie vermeld staan en indien nodig je oogaandoening. Het voorschrift is 6 maanden geldig.
  2. Ga naar je opticien voor een getuigschrift van aflevering.
  3. Bezorg beide attesten aan ons ziekenfonds.
  4. Op basis van deze gegevens berekent ons ziekenfonds het bedrag van de terugbetaling waarop je recht hebt.

Wettelijke terugbetaling montuur voor jongeren

De ziekteverzekering betaalt je montuur gedeeltelijk terug tot je 18de.

Voor wie?

Je bent jonger dan 18 jaar.

Hoeveel?

  • 29,51 euro bij een geconventioneerde opticien
  • 22,14 euro bij een ongeconventioneerde opticien

Zoek op of jouw opticien geconventioneerd is

Voorwaarden?

  • Je hebt maximum 2 keer recht op de terugbetaling.
  • Bij de 1ste terugbetaling laat je ook minstens 1 glas van de bril terugbetalen.

Hoe aanvragen?

  1. Ga langs bij de oogarts en vraag een voorschrift.
  2. Vraag een getuigschrift van aflevering aan je opticien.
  3. Bezorg beide attesten aan ons ziekenfonds.