Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over de gegevensbescherming (GDPR) bij Solidaris Verzekeringen.
Veelgestelde vragen GDPR Solidaris Verzekeringen
Op deze pagina
Waarom moet ik toestemming geven voor de verwerking van mijn persoonlijke gezondheidsgegevens ?
Solidaris Verzekeringen biedt verzekeringen aan die risico’s dekken die verband houden met je gezondheid (hospitalisatieverzekering, ambulante verzekering, tandverzekering).
Gevoelige persoonsgegevens, zoals medische gegevens over de gezondheid van een persoon, kunnen niet verwerkt worden, tenzij een 'specifieke rechtsgrond' de verwerking toelaat.
Voor ziekteverzekeringen betekent dit dat de verwerking van de medische gegevens enkel kan gebeuren op basis van een uitdrukkelijke toestemming van de verzekerde.
Solidaris Verzekeringen kan dus enkel je medische gegevens verwerken als wij hiervoor de voorafgaande, gedateerde en ondertekende toestemming hebben gekregen.
Op wie is de toestemmingsvereiste van toepassing?
- op elke nieuwe verzekeringnemer die voor de 1ste keer een verzekering wil afsluiten met Solidaris Verzekeringen (zeker als deze in dit kader een medische vragenlijst dient in te vullen),
- op elke nieuwe verzekerde,
- op elke bestaande verzekerde die nog geen toestemming heeft gegeven en die een aanvraag indient om voor een schade vergoed te worden.
Waarom moet ik bij de aanvang van mijn verzekeringscontract een toestemming geven voor de verwerking van mijn medische gegevens?
Solidaris Verzekeringen biedt verzekeringen aan die risico’s dekken die verband houden met je gezondheid (hospitalisatieverzekering, ambulante verzekering, tandverzekering).
Wij dienen als verzekeringsonderneming met kennis van zaken een overeenkomst met je te kunnen sluiten. Zonder relevante medische informatie is het onmogelijk een correcte overeenkomst te sluiten en je een dekking te bieden die rekening houdt met bepaalde specifieke medische gegevens. Als we nog geen toestemming van jou ontvangen hebben op het moment dat je bij ons een aanvraag indient tot terugbetaling van medische kosten, dan kan dat tot praktische problemen en mogelijke vertragingen leiden.
Daarom vragen we je aan het begin van de overeenkomst om reeds je toestemming te geven zodat wij in de toekomst op een vlotte manier je contract kunnen uitvoeren.
Moeten de personen die ik ten laste heb, een expliciete toestemming ondertekenen als ik als titularis een Solidaris verzekering voor hen heb afgesloten?
We hebben de aparte toestemming nodig van alle verzekerden, of ze nu als persoon ten laste via een titularis verzekerd zijn of rechtstreeks als titularis.
De personen ten laste die ouder zijn dan 18 jaar en dus meerderjarig zijn, dienen zelf hun expliciete toestemming te gegeven via het invullen en ondertekenen van het toestemmingsformulier.
Voor de personen ten laste die jonger zijn dan 18 jaar, dient een ouder, de voogd of een andere wettelijke vertegenwoordiger de expliciete toestemming te geven namens de minderjarige. Voor elke minderjarige dient er een apart toestemmingsformulier te worden ingevuld en ondertekend.
Moet er voor mijn minderjarige kinderen ook toestemming gegeven worden?
Voor elk van onze verzekerden hebben we een toestemming nodig. Dus ook voor de minderjarige kinderen. Gezien de kinderen nog minderjarig zijn, kunnen ze zelf nog geen toestemming geven, enkel de ouders, de voogd of een andere wettelijke vertegenwoordiger kunnen een geldige toestemming geven.
Waarom moet Solidaris Verzekeringen mijn medische gegevens verwerken?
Wij hebben gegevens die verband houden met je gezondheid nodig in het kader van de verzekeringsovereenkomst:
- In het kader van de behoorlijke afsluiting van het verzekeringscontract. Bij de afsluiting van een hospitalisatieverzekering vragen we je steeds om vooraf een medische vragenlijst in te vullen. Wij hebben deze informatie nodig om je correct advies te kunnen geven en om te weten welke dekking we je kunnen bieden rekening houdend met de specifieke medische gegevens.
- Bij de behandeling van de schadedossiers in het kader van de vergoedingen voor de medische kosten met de bedoeling je correct te kunnen vergoeden, zo nodig met de hulp van volledig geautomatiseerde besluitvorming.
- Om indien dit aan de orde is, gevallen van mogelijke verzekeringsfraude trachten te voorkomen, op te sporen en/of te onderzoeken.
- Indien dit noodzakelijk zou blijken voor Solidaris Verzekeringen, de uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
Waarom wordt aan mij de toestemming gevraagd voor de doorgifte van mijn gevoelige gegevens aan andere entiteiten?
Solidaris Verzekeringen ontvangt de nodige gegevens in de eerste plaats rechtstreeks van jou. Jij bent degene die het best je eigen gezondheidstoestand en ervaringen kan beschrijven. Indien dit nodig zou blijken, kunnen we als aanvulling hierop via jou meer gedetailleerde medische gegevens opvragen aan je arts.
Om je een snellere, correcte en betere dienstverlening te kunnen garanderen, vragen we ook de toestemming dat gegevens betreffende de kosten voor gezondheidszorgen, waarover je ziekenfonds, de MOB Solidaris en het Solidaris, Nationaal Verbond der Socialistische Mutualiteiten beschikken, mogen doorgegeven worden aan en gebruikt worden door Solidaris Verzekeringen.
Om je volledig ten dienste te staan, vraagt Solidaris Verzekeringen ook je toestemming om medische gegevens door te geven aan je ziekenfonds, de MOB Solidaris of aan het Solidaris, Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten.
Waarom vragen we dit?
Indien wij op basis van gegevens die wij van jou verkrijgen, vermoeden dat je nog recht hebt op bepaalde vergoedingen en voordelen via de verplichte verzekering of de aanvullende verzekering, kunnen wij hun dit laten weten. Op die manier ontvang je vergoedingen en/of voordelen zelfs als je die niet expliciet bij je ziekenfonds of in het kader van je aanvullende verzekering had aangevraagd.
Indien wij, op basis van gegevens die wij van jou verkrijgen, vermoeden dat er een derde verantwoordelijk is voor je medische kosten, dan kunnen wij deze informatie doorgeven aan het ziekenfonds. Het ziekenfonds kan zich dan ‘subrogeren’, m.a.w. kan het ziekenfonds zich in jouw plaats stellen om de kosten die zij (het ziekenfonds) heeft gemaakt, terug te vorderen van de verantwoordelijke derde.
Indien er twijfel is over bijvoorbeeld de juistheid van je ziekenhuisfactuur waardoor je mogelijks teveel betaalde, kunnen wij dit doorgeven aan de desbetreffende dienst van jouw Ziekenfonds via dewelke je gratis advies kan bekomen over welke stappen je hiertegen kan ondernemen.
Wat gebeurt er als ik geen uitdrukkelijke toestemming geef voor de verwerking van mijn gevoelige gegevens in het kader van de uitvoering van de verzekeringsovereenkomst?
Zonder je uitdrukkelijke toestemming:
- wordt de afsluiting van je contract met betrekking tot het aangaan van een hospitalisatieverzekering verhinderd omdat wij de medische gegevens die voorkomen op de door jouw ingevulde medische vragenlijst niet kunnen verwerken.
- kunnen je verzoeken om terugbetaling te bekomen voor medische kosten niet in behandeling genomen worden en kan je verzekeringscontract niet ten volle worden uitgevoerd.
Wat gebeurt er als ik geen uitdrukkelijke toestemming geef voor de doorgifte van mijn gevoelige gegevens?
We vragen de toestemming dat gegevens betreffende de kosten voor gezondheidszorgen, waarover je ziekenfonds, de MOB Solidaris en het Solidaris, Nationaal Verbond der Socialistische Mutualiteiten beschikken, mogen doorgegeven worden aan - en gebruikt worden door Solidaris Verzekeringen.
Dit doen we vanuit onze full service benadering met de bedoeling om jou zo snel en correct mogelijk van dienst te zijn zonder jou hierbij extra administratief te moeten belasten. Voor verschillende medische interventies wordt er namelijk zowel vanuit de verplichte verzekering, de aanvullende verzekering en de facultatieve verzekering in een tussenkomst voorzien en dankzij je toestemming kunnen de aanvragen tot vergoeding makkelijker en waar nodig zelfs automatisch behandeld worden.
Indien je geen toestemming wenst te geven zullen wij bepaalde terugbetalingen niet meer automatisch kunnen behandelen, kan je gevraagd worden om bij zowel de aanvullende verzekering als bij de facultatieve verzekering een aparte aanvraag in te dienen en dien je aan elke entiteit apart een kopie van de verschillende attesten of kwijtschriften te bezorgen. Dit maakt het proces niet enkel administratief zwaarder voor jou, maar je loopt bovendien het risico om bepaalde aanvragen tot terugbetaling over het hoofd te zien en zo bepaalde vergoedingen waarop je wel recht hebt te ontlopen.
Ben ik nog verzekerd als ik mijn toestemming niet geef?
Behoudens bijzondere contractuele clausules, blijf je verzekerd zolang je verzekeringspremie betaald is. Maar pas als je je toestemming geeft om medische gegevens te verwerken, kan het verzekeringscontract uitgevoerd worden en kan je van tussenkomsten genieten.
Wanneer je geen toestemming wenst te geven voor het doorgeven van medische gegevens tussen het Solidaris, Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten, je Ziekenfonds en de MOB Solidaris kan je verzekeringscontract verder worden uitgevoerd maar gezien wij bepaalde gegevens niet meer via deze kanalen mogen ontvangen kan het langer duren vooraleer je je vergoeding ontvangt omdat we je zullen vragen om zelf bijkomende informatie en de kopieën van je individuele kwijtschriften aan ons over te maken en wij al deze gegevens hierna manueel dienen te verwerken.
Wat is het verschil tussen persoonlijke en medische gegevens?
Naast algemene inlichtingen rond je gewone persoonlijke gegevens (identiteit, adres, nummer van de financiële rekening…), vraagt Solidaris Verzekeringen je verschillende medische gegevens. Voor de afsluiting van onze hospitalisatieverzekeringen zal je gevraagd worden een medische vragenlijst in te vullen. Wij informeren daarin naar je huidige gezondheidstoestand en naar je medische voorgeschiedenis.
Ook de terugbetaling van de waarborgen die voorzien zijn in je verzekeringsovereenkomst, worden toegekend op basis van hetzij een ingevuld getuigschrift voor verstrekte hulp of een bewijsstuk afgeleverd in het kader van de verplichte verzekering, hetzij een factuur. Ook op deze documenten is informatie terug te vinden die verband houdt met je gezondheid gezien wij op basis van deze informatie kunnen opmaken welke medische verstrekkingen je genoot.
Hoe kan ik mijn uitdrukkelijke toestemming geven aan Solidaris Verzekeringen?
Je kan ons via papieren weg, je toestemming bezorgen. Vul hiertoe je persoonlijk toestemmingsformulier in, onderteken het en verstuur het per post naar het vermelde adres of deponeer het formulier in de brievenbus die je bij elk ziekenfondskantoor kan vinden.
Als je geen toestemmingsformulier hebt ontvangen of als je het kwijt bent, kan je via het contactformulier een nieuw formulier aanvragen of langsgaan bij het loket van je ziekenfonds. Wij bezorgen je dan een nieuw exemplaar.
Wordt mijn contract stopgezet wanneer ik geen toestemming geef voor de verwerking van mijn persoonlijke gezondheidsgegevens?
Je contract wordt niet stopgezet wanneer je je toestemming niet geeft. Wij hebben echter wel je toestemming voor de verwerking van medische gegevens nodig om je contract te kunnen uitvoeren en om desgevallend je vragen te beantwoorden en je medische kosten te kunnen terugbetalen.
Wat gebeurt er als ik mijn medische kosten vergoed wil zien maar nog geen uitdrukkelijke toestemming heb gegeven? Mag ik deze kosten nog indienen?
Ook zonder je uitdrukkelijke toestemming blijft je verzekering bij ons geldig. Wanneer je kosten bij ons hebt ingediend en we zien dat we nog geen toestemming van jou hebben ontvangen, bezorgen wij jou een toestemmingsformulier. Dit moet je tekenen en naar ons terugsturen. Eens we je toestemming hebben geregistreerd, kunnen we van start gaan met de verwerking van het door jouw ingediend schadedossier en kunnen wij desgevallend je medische kosten vergoeden.
Waarom moet ik opnieuw mijn toestemming geven als ik al een contract met Solidaris Verzekeringen heb getekend en dus al toestemming heb gegeven voor het gebruik van mijn medische gegevens?
Je bent al enkele jaren bij ons verzekerd en bij de ondertekening van je verzekeringsaanvraag heb je al toestemming gegeven om je medische gegevens te gebruiken. Waarom vragen we dan opnieuw je toestemming?
Door een nieuwe Europese reglementering rond databescherming zijn de regels strenger geworden met betrekking tot vereisten waaraan een geldige toestemming dient te voldoen.
Zo dient een toestemming onder andere:
- Specifiek te zijn: je moet de mogelijkheid hebben om voor ieder afzonderlijk doeleinde de keuze te hebben om al dan niet in te stemmen.
- Geïnformeerd te zijn: de toestemming moet steeds voorafgegaan worden een duidelijke uitleg waarvoor toestemming wordt gegeven.
- Een actieve handeling te omvatten: je dient uitdrukkelijk toestemming te geven via bijvoorbeeld het aanvinken van een leeg hokje.
- Aantoonbaar te zijn: Solidaris Verzekeringen draagt de bewijslast om aan te tonen dat wij wel degelijk je toestemming hebben verkregen en dat deze toestemming voldoet aan alle voorwaarden.
Gezien je toestemming aan al deze vereisten dient te voldoen, vragen wij om opnieuw je toestemming te geven.
Moet ik voor elk van mijn verzekeringscontracten bij de Solidaris Verzekeringen mijn toestemming voor de verwerking van persoonlijke gezondheidsgegevens geven?
De toestemming voor het gebruik van medische gegevens zal geldig zijn voor alle verzekeringsproducten die Solidaris Verzekeringen aanbiedt. Je hoeft maar 1 keer je uitdrukkelijke toestemming te geven.
Ik heb een vraag over de bescherming van mijn persoonsgegevens. Wat moet ik doen?
Stuur ons je vraag met een dubbelzijdige kopie van je identiteitskaart via e-mail naar: privacy.nl@solidaris.be of met de post naar: Sint-Jansstraat 32-38, 1000 Brussel, ter attentie van de DPO van Solidaris Verzekeringen.
Je kan ons contacteren per brief naar bovenstaand adres of via mail.
Kan ik mijn toestemming intrekken?
Een aanvraag tot intrekking van de toestemming kan via een ondertekende en gedateerde aanvraag vergezeld van een dubbelzijdige kopie van de identiteitskaart te richten aan privacy.nl@solidaris.be of met de post naar: Sint-Jansstraat 32-38, 1000 Brussel ter attentie van de DPO van de Solidais Verzekeringen.
Het intrekken van je toestemming kan tot gevolg hebben dat de verwerking van je gezondheidsgegevens niet meer kan worden verdergezet, wat gevolgen kan hebben voor de vlotte uitvoering van je contract.