Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Veelgestelde vragen over Solidaris

Sinds 1 juli 2022 heeft ons ziekenfonds een nieuwe naam: Solidaris. Een nieuwe naam kiezen we natuurlijk niet zomaar. Solidaris staat voor solidariteit, en dat is waar het bij ons ziekenfonds allemaal om draait.

Heb je een vraag over onze naamsverandering? Dan vind je hieronder het antwoord dat je zoekt. 

Op deze pagina

Waarom verandert mijn ziekenfonds van naam?

We kiezen niet zomaar voor een nieuwe naam. Solidaris weerspiegelt helemaal waar wij voor staan: solidariteit. De ziekenfondsen Bond Moyson West-Vlaanderen, Bond Moyson Oost-Vlaanderen, De VoorZorg Antwerpen en De Voorzorg Limburg werken vandaag al nauw samen. Nu kiezen we ook voor een nieuwe en gezamenlijke naam. Dat is logisch én duidelijk. Met de sterke naam Solidaris bouwen we vandaag en morgen verder aan ons sterke ziekenfonds.

Vanwaar de naam Solidaris?

Al meer dan 100 jaar is solidariteit het kloppend hart van ons ziekenfonds. Anno 2022 is dit actueler dan ooit. De naam Solidaris kan niet nauwer aansluiten bij de belangrijkste waarde van ons ziekenfonds: solidariteit. De naam toont aan dat we er zijn voor iedereen, ziek of gezond.

Waar staat Solidaris voor? 

Na tientallen jaren verlaten we onze vertrouwde namen Bond Moyson en De VoorZorg. Namen met veel betekenis en een lange geschiedenis, die we altijd zullen blijven koesteren.

Als er één ding is waar wij als ziekenfonds voor staan en voor blijven gaan, dan is het dat we er willen zijn voor iedereen. Ziek of gezond, dat maakt niet uit. Want kwaliteitsvolle, toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg, daar heeft iedereen recht op.  

  • Openheid, verbondenheid, vertrouwen, solidariteit én engagement: deze waarden vormen de hartslag van onze organisatie. Geen loze woorden, maar waarden die we elke dag tot uiting brengen in onze gedreven werking, no-nonsense-attitude en doenersmentaliteit. 
     
  • Iedereen is op zoek naar verbinding, respect en empathie. En die vinden we steeds meer bij elkaar. Wij, als ziekenfonds, zien het als onze taak om die toenemende solidariteit te vertalen in een toegankelijke gezondheidszorg waarin iedereen mee is. 
     
  • Ons uitgangspunt is altijd: de mensen centraal. Bij al onze diensten, producten en initiatieven zijn onze leden steeds het vertrekpunt en onze bron van inspiratie. We luisteren naar hen en zorgen dat we hen persoonlijk kunnen helpen. 
     
  • Solidariteit kan best ver gaan. Het kan zich groots vertalen maar zit ook in kleine dingen. Alles begint bij een luisterend oor. We zijn betrokken en solidair met de hele samenleving. 

Ons gemeenschappelijk streven is een dienstverlening en sterke voordelen op maat van iedereen: persoonlijk, van mens tot mens maar evenzeer innovatief en online. Samen voelen we ons sterker dan ooit. Sterker, met de 's' van Solidaris. 

Vanaf wanneer wordt mijn ziekenfonds Solidaris?

Op 1 juli 2022 wordt onze naam officieel Solidaris. Dit wil zeggen dat je vanaf 1 juli onze nieuwe naam overal ziet opduiken: op onze kantoren, op brieven, op onze website ... We passen onze oude naam overal aan naar de nieuwe naam, maar dit zal enkele maanden duren. Je kan dus nog af en toe onze oude naam zien opduiken. 

Hoe ziet Solidaris eruit?

Ook als Solidaris zal je ons nog steeds duidelijk herkennen. We behouden natuurlijk onze rode kleur en het Solidaris-logo zal erg lijken op dat van Bond Moyson en De Voorzorg. Krijg je vanaf 1 juli een brief of mail van Solidaris, weet dan dat die van je vertrouwde ziekenfonds is.

Waarom de nieuwe slogan ‘iedereen mee’?

‘Iedereen mee’ is kort en krachtig, maar zegt veel. Als ziekenfonds zijn we er voor onze leden: je kan rekenen op onze goede dienstverlening en sterke terugbetalingen. We verdedigen elke dag jouw belangen en streven naar een goede en betaalbare gezondheidszorg, die toegankelijk is voor jou én voor iedereen. We inspireren en activeren mensen ook graag om anderen te helpen en solidair te zijn. Met andere woorden: wij willen ‘iedereen mee’ en laten niemand achter. Want een goede gezondheidszorg, dat is echt een basisrecht. 
 

Waarom verandert mijn ziekenfonds van naam?

We kiezen niet zomaar voor een nieuwe naam. Solidaris weerspiegelt helemaal waar wij voor staan: solidariteit. De ziekenfondsen Bond Moyson West-Vlaanderen, Bond Moyson Oost-Vlaanderen, De VoorZorg Antwerpen en De Voorzorg Limburg werken vandaag al nauw samen. Nu kiezen we ook voor een nieuwe en gezamenlijke naam. Dat is logisch én duidelijk. Met de sterke naam Solidaris bouwen we vandaag en morgen verder aan ons sterke ziekenfonds.

Vanwaar de naam Solidaris?

Al meer dan 100 jaar is solidariteit het kloppend hart van ons ziekenfonds. Anno 2022 is dit actueler dan ooit. De naam Solidaris kan niet nauwer aansluiten bij de belangrijkste waarde van ons ziekenfonds: solidariteit. De naam toont aan dat we er zijn voor iedereen, ziek of gezond.

Waar staat Solidaris voor? 

Na tientallen jaren verlaten we onze vertrouwde namen Bond Moyson en De VoorZorg. Namen met veel betekenis en een lange geschiedenis, die we altijd zullen blijven koesteren.

Als er één ding is waar wij als ziekenfonds voor staan en voor blijven gaan, dan is het dat we er willen zijn voor iedereen. Ziek of gezond, dat maakt niet uit. Want kwaliteitsvolle, toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg, daar heeft iedereen recht op.  

  • Openheid, verbondenheid, vertrouwen, solidariteit én engagement: deze waarden vormen de hartslag van onze organisatie. Geen loze woorden, maar waarden die we elke dag tot uiting brengen in onze gedreven werking, no-nonsense-attitude en doenersmentaliteit. 
     
  • Iedereen is op zoek naar verbinding, respect en empathie. En die vinden we steeds meer bij elkaar. Wij, als ziekenfonds, zien het als onze taak om die toenemende solidariteit te vertalen in een toegankelijke gezondheidszorg waarin iedereen mee is. 
     
  • Ons uitgangspunt is altijd: de mensen centraal. Bij al onze diensten, producten en initiatieven zijn onze leden steeds het vertrekpunt en onze bron van inspiratie. We luisteren naar hen en zorgen dat we hen persoonlijk kunnen helpen. 
     
  • Solidariteit kan best ver gaan. Het kan zich groots vertalen maar zit ook in kleine dingen. Alles begint bij een luisterend oor. We zijn betrokken en solidair met de hele samenleving. 

Ons gemeenschappelijk streven is een dienstverlening en sterke voordelen op maat van iedereen: persoonlijk, van mens tot mens maar evenzeer innovatief en online. Samen voelen we ons sterker dan ooit. Sterker, met de 's' van Solidaris. 

Vanaf wanneer wordt mijn ziekenfonds Solidaris?

Op 1 juli 2022 wordt onze naam officieel Solidaris. Dit wil zeggen dat je vanaf 1 juli onze nieuwe naam overal ziet opduiken: op onze kantoren, op brieven, op onze website ... We passen onze oude naam overal aan naar de nieuwe naam, maar dit zal enkele maanden duren. Je kan dus nog af en toe onze oude naam zien opduiken. 

Hoe ziet Solidaris eruit?

Ook als Solidaris zal je ons nog steeds duidelijk herkennen. We behouden natuurlijk onze rode kleur en het Solidaris-logo zal erg lijken op dat van Bond Moyson en De VoorZorg. Krijg je vanaf 1 juli een brief of mail van Solidaris, weet dan dat die van je vertrouwde ziekenfonds is.

Waarom de nieuwe slogan ‘iedereen mee’?

‘Iedereen mee’ is kort en krachtig, maar zegt veel. Als ziekenfonds zijn we er voor onze leden: je kan rekenen op onze goede dienstverlening en sterke terugbetalingen. We verdedigen elke dag jouw belangen en streven naar een goede en betaalbare gezondheidszorg, die toegankelijk is voor jou én voor iedereen. We inspireren en activeren mensen ook graag om anderen te helpen en solidair te zijn. Met andere woorden: wij willen ‘iedereen mee’ en laten niemand achter. Want een goede gezondheidszorg, dat is echt een basisrecht. 

Waarom verandert mijn ziekenfonds van naam?

We kiezen niet zomaar voor een nieuwe naam. Solidaris weerspiegelt helemaal waar wij voor staan: solidariteit. De ziekenfondsen Bond Moyson West-Vlaanderen, Bond Moyson Oost-Vlaanderen, De VoorZorg Antwerpen en De Voorzorg Limburg werken vandaag al nauw samen. Nu kiezen we ook voor een nieuwe en gezamenlijke naam. Dat is logisch én duidelijk. Met de sterke naam Solidaris bouwen we vandaag en morgen verder aan ons sterke ziekenfonds.

Vanwaar de naam Solidaris?

Al meer dan 100 jaar is solidariteit het kloppend hart van ons ziekenfonds. Anno 2022 is dit actueler dan ooit. De naam Solidaris kan niet nauwer aansluiten bij de belangrijkste waarde van ons ziekenfonds: solidariteit. De naam toont aan dat we er zijn voor iedereen, ziek of gezond.

Waar staat Solidaris voor? 

Na tientallen jaren verlaten we onze vertrouwde namen Bond Moyson en De VoorZorg. Namen met veel betekenis en een lange geschiedenis, die we altijd zullen blijven koesteren.

Als er één ding is waar wij als ziekenfonds voor staan en voor blijven gaan, dan is het dat we er willen zijn voor iedereen. Ziek of gezond, dat maakt niet uit. Want kwaliteitsvolle, toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg, daar heeft iedereen recht op.  

  • Openheid, verbondenheid, vertrouwen, solidariteit én engagement: deze waarden vormen de hartslag van onze organisatie. Geen loze woorden, maar waarden die we elke dag tot uiting brengen in onze gedreven werking, no-nonsense-attitude en doenersmentaliteit. 
     
  • Iedereen is op zoek naar verbinding, respect en empathie. En die vinden we steeds meer bij elkaar. Wij, als ziekenfonds, zien het als onze taak om die toenemende solidariteit te vertalen in een toegankelijke gezondheidszorg waarin iedereen mee is. 
     
  • Ons uitgangspunt is altijd: de mensen centraal. Bij al onze diensten, producten en initiatieven zijn onze leden steeds het vertrekpunt en onze bron van inspiratie. We luisteren naar hen en zorgen dat we hen persoonlijk kunnen helpen. 
     
  • Solidariteit kan best ver gaan. Het kan zich groots vertalen maar zit ook in kleine dingen. Alles begint bij een luisterend oor. We zijn betrokken en solidair met de hele samenleving. 

Ons gemeenschappelijk streven is een dienstverlening en sterke voordelen op maat van iedereen: persoonlijk, van mens tot mens maar evenzeer innovatief en online. Samen voelen we ons sterker dan ooit. Sterker, met de 's' van Solidaris. 

Vanaf wanneer wordt mijn ziekenfonds Solidaris?

Op 1 juli 2022 wordt onze naam officieel Solidaris. Dit wil zeggen dat je vanaf 1 juli onze nieuwe naam overal ziet opduiken: op onze kantoren, op brieven,op onze website ... We passen onze oude naam overal aan naar de nieuwe naam, maar dit zal enkele maanden duren. Je kan dus nog af en toe onze oude naam zien opduiken. 

Hoe ziet Solidaris eruit?

Ook als Solidaris zal je ons nog steeds duidelijk herkennen. Het Solidaris-logo zal de vertrouwde rode kleur behouden. Krijg je vanaf 1 juli een brief of mail van Solidaris, weet dan dat die van je vertrouwde ziekenfonds is.

Waarom de nieuwe slogan ‘iedereen mee’?

‘Iedereen mee’ is kort en krachtig, maar zegt veel. Als ziekenfonds zijn we er voor onze leden: je kan rekenen op onze goede dienstverlening en sterke terugbetalingen. We verdedigen elke dag jouw belangen en streven naar een goede en betaalbare gezondheidszorg, die toegankelijk is voor jou én voor iedereen. We inspireren en activeren mensen ook graag om anderen te helpen en solidair te zijn. Met andere woorden: wij willen ‘iedereen mee’ en laten niemand achter. Want een goede gezondheidszorg, dat is echt een basisrecht. 

Verandert er iets voor mij als lid?

Wees gerust, voor jou als lid verandert er niets. Al onze diensten en terugbetalingen blijven automatisch doorlopen onder de naam Solidaris. Je moet zelf niets aanpassen of in orde brengen.

Hoe kan ik Solidaris contacteren?

De contactgegevens voor jouw provincie vind je steeds op onze website. Het internetloket e-Mut en onze contactformulieren op de website blijven op dezelfde manier werken. Ook onze telefoonnummers veranderen niet. Vanaf 1 juli 2022 passen we wel de benaming van onze e-mailadressen en onze website aan naar Solidaris.

Solidaris Antwerpen: antwerpen@solidaris.be of neem telefonisch contact op via 03 285 44 44.
Solidaris Limburg: limburg@solidaris.be of neem telefonisch contact op via 011 24 99 11.
Solidaris Oost-Vlaanderen: via het contactformulier of neem telefonisch contact op via 09 333 55 00.
Solidaris West-Vlaanderen: westvlaanderen@solidaris.be of neem telefonisch contact op via 056 230 230.

Stuur je uit gewoonte toch nog een mail naar een e-mailadres van Bond Moyson of De Voorzorg? Of surf je naar de website van Bond Moyson of De Voorzorg? Geen probleem, je komt steeds op de juiste plek terecht.

Kan ik nog steeds in mijn ziekenfondskantoor terecht?

Als lid kan je vandaag en ook in de toekomst terecht in één van onze kantoren bij jou in de buurt. We vinden het belangrijk om dicht bij onze leden te zijn en om een sterk kantorennetwerk te behouden.

Kan ik mijn briefjes en documenten nog steeds in de bussen van het ziekenfonds deponeren?

Onze brievenbussen blijf je terugvinden op de gekende plaatsen. Alleen drop je je briefjes niet meer in een bus van Bond Moyson of De Voorzorg, maar in de bus van Solidaris.

Moet ik zelf iets melden bij mijn arts of zorgverlener?

Neen. Je hoeft niets te laten weten aan je arts of zorgverstrekker. Wij brengen achter de schermen alles in orde, zodat jij, je arts of je zorgverstrekker geen hinder ondervinden.

Moet ik iets doen om mijn domiciliëring aan het ziekenfonds te behouden?

Neen, je moet hiervoor niets doen. Je domiciliëring blijft gewoon doorlopen. De naamsverandering heeft geen invloed op lopende betalingsopdrachten.
 

Verandert er iets voor mij als lid?

Wees gerust, voor jou als lid verandert er niets. Al onze diensten en terugbetalingen blijven automatisch doorlopen onder de naam Solidaris. Je moet zelf niets aanpassen of in orde brengen.

Hoe kan ik Solidaris contacteren?

De contactgegevens voor jouw provincie vind je steeds op onze website. Het internetloket e-Mut en onze contactformulieren op de website blijven op dezelfde manier werken. Ook onze telefoonnummers veranderen niet. Vanaf 1 juli 2022 passen we wel de benaming van onze e-mailadressen en onze website aan naar Solidaris.

Solidaris Antwerpen: antwerpen@solidaris.be of neem telefonisch contact op via 03 285 44 44.
Solidaris Limburg: limburg@solidaris.be of neem telefonisch contact op via 011 24 99 11.
Solidaris Oost-Vlaanderen: via het contactformulier of neem telefonisch contact op via 09 333 55 00.
Solidaris West-Vlaanderen: westvlaanderen@solidaris.be of neem telefonisch contact op via 056 230 230.

Stuur je uit gewoonte toch nog een mail naar een e-mailadres van Bond Moyson of De VoorZorg? Of surf je naar de website van Bond Moyson of De VoorZorg? Geen probleem, je komt steeds op de juiste plek terecht.

Kan ik nog steeds in mijn ziekenfondskantoor terecht?

Als lid kan je vandaag en ook in de toekomst terecht in één van onze kantoren bij jou in de buurt. We vinden het belangrijk om dicht bij onze leden te zijn en om een sterk kantorennetwerk te behouden.

Kan ik mijn briefjes en documenten nog steeds in de bussen van het ziekenfonds deponeren?

Onze brievenbussen blijf je terugvinden op de gekende plaatsen. Alleen drop je je briefjes niet meer in een bus van Bond Moyson of De VoorZorg, maar in de bus van Solidaris.

Moet ik zelf iets melden bij mijn arts of zorgverlener?

Neen. Je hoeft niets te laten weten aan je arts of zorgverstrekker. Wij brengen achter de schermen alles in orde, zodat jij, je arts of je zorgverstrekker geen hinder ondervinden.

Moet ik iets doen om mijn domiciliëring aan het ziekenfonds te behouden?

Neen, je moet hiervoor niets doen. Je domiciliëring blijft gewoon doorlopen. De naamsverandering heeft geen invloed op lopende betalingsopdrachten.

Blijft mijn ledenbijdrage dezelfde?

De naamsverandering heeft geen invloed op de ledenbijdrage. Hoeveel de ledenbijdrage voor 2023 bedraagt, weten we vandaag nog niet. Dat is mee afhankelijk van de jaarlijkse indexering. In ieder geval proberen we onze bijdragen zo laag mogelijk te houden voor onze leden. Dankzij je bijdrage blijft je ziekteverzekering in orde en kan je gebruik maken van onze diensten en voordelen. 

Veranderen de voordelen en diensten?

In 2022 veranderen onze diensten en voordelen niet. We blijven garant staan voor dezelfde goede dienstverlening en een sterk pakket voordelen en terugbetalingen. We evalueren ons voordelenpakket elk jaar opnieuw, om jou als lid steeds een sterk en uitgebreid voordelenpakket te bieden.

Welke ledenvoordelen krijg ik bij Solidaris?

Er verandert op 1 juli 2022 niets aan ons sterke voordelenpakket. Je kan nog steeds genieten van dezelfde terugbetalingen. Welke ledenvoordelen we aanbieden in 2023 kunnen we vandaag nog niet zeggen. Ieder jaar herbekijken we dat pakket en stellen we zo sterk mogelijke voordelen samen voor onze leden.

Kan ik mijn roze klevers blijven gebruiken?

Ja, je kan je roze klevers van Bond Moyson en De Voorzorg blijven gebruiken tot je voorraad op is. Daarna kan je nieuwe klevers bestellen via onze website, het internetloket e-Mut of in onze kantoren.

Hoe moet ik een terugbetaling vragen?

Hoe je een terugbetaling aanvraagt, verandert niet. Plak een roze klever op je documenten of noteer er je rijksregisternummer op en stop ze in een van onze brievenbussen. Vanaf 1 juli 2022 vind je aangepaste terugbetalingsformulieren met onze nieuwe naam op onze website. Maar je kan de huidige formulieren van Bond Moyson en De Voorzorg ook nog blijven gebruiken.

Kan ik (terugbetalings)documenten met Bond Moyson en De Voorzorg blijven gebruiken?

Ja, je kan de documenten blijven gebruiken. Op onze website vind je natuurlijk de meest recente terugbetalingsformulieren terug.

Je Europese ziekteverzekeringskaar (EZVK) kan je blijven gebruiken zolang die geldig is. De geldigheidsdatum vind je terug op de kaart. Heb je een nieuwe nodig? Je kan je EZVK steeds raadplegen in ons internetloket e-Mut. Of vraag je documenten aan via de website of in onze kantoren.

Blijven mijn uitkering en mijn terugbetalingen vanuit het ziekenfonds doorlopen?

Ja, je uitkeringen en terugbetalingen blijven gewoon doorlopen. Er verandert niks aan je dossier bij het ziekenfonds. Je hoeft zelfs niets te ondernemen. Wij brengen alles voor je in orde.

Blijven mijn medische akkoorden doorlopen?

Ja, je medische akkoorden blijven gewoon doorlopen. Er verandert niks aan je dossier bij het ziekenfonds. Je hoeft zelfs niets te ondernemen. Wij brengen alles voor je in orde.
 

Blijft mijn ledenbijdrage dezelfde?

De naamsverandering heeft geen invloed op de ledenbijdrage. Hoeveel de ledenbijdrage voor 2023 bedraagt, weten we vandaag nog niet. Dat is mee afhankelijk van de jaarlijkse indexering. In ieder geval proberen we onze bijdragen zo laag mogelijk te houden voor onze leden. Dankzij je bijdrage blijft je ziekteverzekering in orde en kan je gebruik maken van onze diensten en voordelen. 

Veranderen de voordelen en diensten?

In 2022 veranderen onze diensten en voordelen niet. We blijven garant staan voor dezelfde goede dienstverlening en een sterk pakket voordelen en terugbetalingen. We evalueren ons voordelenpakket elk jaar opnieuw, om jou als lid steeds een sterk en uitgebreid voordelenpakket te bieden.

Welke ledenvoordelen krijg ik bij Solidaris?

Er verandert op 1 juli 2022 niets aan ons sterke voordelenpakket. Je kan nog steeds genieten van dezelfde terugbetalingen. Welke ledenvoordelen we aanbieden in 2023 kunnen we vandaag nog niet zeggen. Ieder jaar herbekijken we dat pakket en stellen we zo sterk mogelijke voordelen samen voor onze leden.

Kan ik mijn roze klevers blijven gebruiken?

Ja, je kan je roze klevers van Bond Moyson en De VoorZorg blijven gebruiken tot je voorraad op is. Daarna kan je nieuwe klevers bestellen via onze website, het internetloket e-Mut of in onze kantoren.

Hoe moet ik een terugbetaling vragen?

Hoe je een terugbetaling aanvraagt, verandert niet. Plak een roze klever op je documenten of noteer er je rijksregisternummer op en stop ze in een van onze brievenbussen. Vanaf 1 juli 2022 vind je aangepaste terugbetalingsformulieren met onze nieuwe naam op onze website. Maar je kan de huidige formulieren van Bond Moyson en De VoorZorg ook nog blijven gebruiken.

Kan ik (terugbetalings)documenten met Bond Moyson en De VoorZorg blijven gebruiken?

Ja, je kan de documenten blijven gebruiken. Op onze website vind je natuurlijk de meest recente terugbetalingsformulieren terug.

Je Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) kan je blijven gebruiken zolang die geldig is. De geldigheidsdatum vind je terug op de kaart. Heb je een nieuwe nodig? Je kan je EZVK steeds raadplegen in ons internetloket e-Mut. Of vraag je documenten aan via de website of in onze kantoren.

Blijven mijn uitkering en mijn terugbetalingen vanuit het ziekenfonds doorlopen?

Ja, je uitkeringen en terugbetalingen blijven gewoon doorlopen. Er verandert niks aan je dossier bij het ziekenfonds. Je hoeft zelfs niets te ondernemen. Wij brengen alles voor je in orde.

Blijven mijn medische akkoorden doorlopen?

Ja, je medische akkoorden blijven gewoon doorlopen. Er verandert niks aan je dossier bij het ziekenfonds. Je hoeft zelfs niets te ondernemen. Wij brengen alles voor je in orde.

Blijven mijn verzekeringscontracten (DentaPlan, KliniPlan(Plus) en ViviPlan) doorlopen?

Zeker, jouw verzekeringscontracten blijven zonder enige onderbreking doorlopen. Je kan blijven rekenen op dezelfde diensten en terugbetalingen voor jouw ziektekosten.

Blijft mijn aansluiting bij de zorgkas gegarandeerd?

Je aansluiting bij de zorgkas blijft gewoon doorlopen. Als je communicatie van onze zorgkas ontvangt, gebeurt dat voortaan in naam van ‘Solidaris zorgkas’.