Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Lenthl en logopedie: een succesverhaal

"Dyslexie héb je, dat kies je niet"

Sinds het 2de leerjaar gaat Lenthl (12) wekelijks bij logopediste Nele. Eerst omdat lezen moeizaam liep, nadien voor haar dyslexie. De klik is geweldig. Maar nog spectaculairder is wat Lenthl dankzij logopedie, dat beetje extra hulp, intussen klaarspeelt.

Als we vragen waarom mensen zoal langsgaan bij een logopedist, blijkt dat logopedie een term is die meer dan 1 lading dekt. “Het is ruim”, zegt logopediste Nele De Belie.

Kies een logopedist met de juiste expertise

“Logopedie is vooral gericht op de ontwikkeling, de herstelling of het onderhouden van communicatie. Het gaat over stoornissen bij taal, spraak, de stem, het gehoor en/of slikken. En het is niet leeftijdsgebonden: logopedie ondersteunt kinderen, maar ook volwassenen en ouderen.”

Maar de grootste groep patiënten die over de vloer komt, zijn kinderen uit de lagere school. “Meer bepaald kinderen met leermoeilijkheden: problemen bij het lezen, schrijven en/of rekenen”, verduidelijkt Nele. “Er bestaan natuurlijk gradaties. Een kind moet niet meteen met een heel erge problematiek kampen om therapie te krijgen. Tegelijk zien we vaak ouders die we verder helpen met tips en tricks die ze thuis toepassen.”

Daarnaast helpen logopedisten kinderen die stotteren of te maken hebben met stem- of gehoorstoornissen. Ook kinderen met een gespleten gehemelte komen langs. “Het allerbelangrijkste is dat je een logopedist vindt die zich specifiek toelegt op een bepaalde problematiek en de juiste expertise heeft.”

Altijd op verwijzing?

Hoe kom je terecht bij een logopedist? Heb je altijd een doktersbriefje nodig? “Welke arts de therapie mag voorschrijven, is afhankelijk van de problematiek en de ernst”, vertelt Nele. “Wanneer een patiënt op afspraak komt, geven we alvast de voorschrijver door. Na de logopedische tests bespreken we de resultaten en de te volgen piste. Is er nog een consult nodig, bijvoorbeeld bij een neus-keel-oor-arts, dan geven we dat aan.”

Het gebeurt ook dat de school kinderen doorverwijst. “Bij kleuters is dat wanneer de school problemen merkt met articulatie of taal. Lagereschoolkinderen komen bij de logopedist voor leerproblemen. De leerkracht of zorgcoördinator geeft dat meestal aan.”

Van leesproblemen tot dyslexie

Zo ook bij Lenthl. In het 2de leerjaar trekken de leerkrachten aan de alarmbel en laten ze haar ouders weten dat het meisje moeite had met lezen. “Het ging niet zo vlot als ze hoopten. Ze raadden ons aan om Lenthl te laten testen. De test wees uit dat ze achterstand had. Dus startten we met logopedie, 2 keer per week. Dat ging vlot en de samenwerking tussen de logopedisten en de juffen was prima”, vertelt mama Lieselotte.

In het midden van het 4de leerjaar zijn Lenthls terugbetaalde logopediebeurten op, maar tegen die tijd heeft ze het lezen onder de knie. “Tot ze in het 5de leerjaar veel last had met spelling. Bovendien was Frans voor haar erg moeilijk. Alles wees op dyslexie. Dus hebben we de logopedie weer opgestart.”

“Een jaar lang werkte ze met Nele op spelling en Frans. En ze doorliep dat schooljaar met glans, dankzij de juiste ondersteuning en de fantastische samenwerking tussen haar juf en de logopedist. Dyslexie héb je, dat kies je niet. Het zit in je hersenen. Maar met een aantal hulpmiddelen geraak je er perfect. In het 6de leerjaar schakelde Lenthl over van 2 keer logopedie per week naar wekelijks 1 uurtje na school. Ook dat ging dat heel goed – tijdens de lockdown in het voorjaar kon de logopedie zelfs online, heel fijn.”

Hoe lang naar de logopedist?

Hoe lang je in therapie gaat bij een logopedist is sterk individueel bepaald. Het hangt natuurlijk af van (de ernst van) de problematiek, weet Nele. “Maar ook de vaardigheden van de patiënt zelf spelen een rol – hoe snel pikt hij/zij technieken op?”

“Motivatie van de ouders en andere betrokken partijen, zoals leerkrachten, andere zorgverleners … kan de evolutie alleen maar bevorderen. Het is belangrijk om met alle verschillende partijen samen te werken. Hoe korter de duurtijd, hoe fijner voor iedereen. Maar een leerstoornis duurt natuurlijk langer dan een juiste ‘r’ aanleren”, stipt Nele aan.

Logopedie is geen extra werk of studie

Lieselotte en Lenthl zijn rotsvast overtuigd: logopedie is een meerwaarde. Dus gaat Lenthl, die intussen startte in het 1ste middelbaar, nog altijd naar de logopedist. “Ze vindt het niet erg. Meer nog, ze gaat graag. Nele pakt het zo goed aan. Logopedie voelt niet aan als extra werk of studie, het is geen bijscholing”, zegt Lieselotte.

Lenthl volgt Moderne Talen en ze doet het goed. “Ze voelt dat ze het aankan, met die ondersteuning. Enkel het spellen en af en toe het lezen gaat wat moeilijker. Voor de rest beschikt ze over een normale intelligentie.”

“Nele koppelt altijd terug naar mij. Zo weet ik waaraan ze gewerkt hebben en hoe ik kan helpen als ze toch vastloopt. Want wat voor jou en mij logisch is, is dat voor een kind met dyslexie niet. Bij een dictee weet ik bijvoorbeeld hoe ik haar moet voorbereiden. Kinderen met dyslexie zijn vaak heel visueel. Ze werken met kleuren en regeltjes.”

Opnieuw zelfvertrouwen

Naar de logopedie gaan betekende een wereld van verschil voor Lenthls zelfvertrouwen. “Toen ze in het 5de leerjaar Frans erbij kreeg, zag ze het niet zitten. Ze gaf het zelf aan: ‘dit lukt me niet, ik zal mijn jaar moeten overdoen’”, blikt Lieslotte terug. “Dankzij de trucjes die ze leert, kan ze fouten vermijden. Pas op, logopedie laat haar dyslexie niet verdwijnen. Maar ze leert ermee omgaan. Ze krijgt inzicht in haar probleem en kan het omzeilen.”

“Toen ze 18/20 scoorde op dictees, zag je haar zo opfleuren. Ze had weer zelfvertrouwen. Ook voor de middelbare school. Waarom zou een kind dat logopedie volgt niet hoog mogen mikken? Zonder die begeleiding had ze waarschijnlijk een richting onder haar niveau gekozen.”

“Terwijl mijn zus, die ook dyslexie heeft, vroeger úren zat te blokken, spendeert Lenthl de normale tijd aan haar huiswerk en studeren. Op school houden ze ook rekening met haar. Pas op, Lenthl aanvaardt niet zomaar alle aanpassingen. Dat maakt haar te ‘anders’.”

Logopedie terugbetaald

Een vraag die veel mensen zich stellen: is logopedie niet erg duur? “Je kan gelukkig rekenen op een terugbetaling. Allereerst is er de wettelijke terugbetaling. Als de moeilijkheden ernstig genoeg zijn of als er iets organisch scheelt, is er zelfs een uitgebreide wettelijke terugbetaling voorzien”, zegt Nele.

“Kom je daarvoor niet in aanmerking, dan krijg je een terugbetaling van het ziekenfonds. En Solidaris heeft daarvoor een uitstekende reputatie! Per consultatie krijg je 10 euro terugbetaald, voor maximum 100 beurten.” Lieselotte knikt. “Precies de reden waarom wij aangesloten zijn.”

Sinds het 2de leerjaar gaat Lenthl (12) wekelijks bij logopediste Nele. Eerst omdat lezen moeizaam liep, nadien voor haar dyslexie. De klik is geweldig. Maar nog spectaculairder is wat Lenthl dankzij logopedie, dat beetje extra hulp, intussen klaarspeelt.

Als we vragen waarom mensen zoal langsgaan bij een logopedist, blijkt dat logopedie een term is die meer dan 1 lading dekt. “Het is ruim”, zegt logopediste Nele De Belie.

Kies een logopedist met de juiste expertise

“Logopedie is vooral gericht op de ontwikkeling, de herstelling of het onderhouden van communicatie. Het gaat over stoornissen bij taal, spraak, de stem, het gehoor en/of slikken. En het is niet leeftijdsgebonden: logopedie ondersteunt kinderen, maar ook volwassenen en ouderen.”

Maar de grootste groep patiënten die over de vloer komt, zijn kinderen uit de lagere school. “Meer bepaald kinderen met leermoeilijkheden: problemen bij het lezen, schrijven en/of rekenen”, verduidelijkt Nele. “Er bestaan natuurlijk gradaties. Een kind moet niet meteen met een heel erge problematiek kampen om therapie te krijgen. Tegelijk zien we vaak ouders die we verder helpen met tips en tricks die ze thuis toepassen.”

Daarnaast helpen logopedisten kinderen die stotteren of te maken hebben met stem- of gehoorstoornissen. Ook kinderen met een gespleten gehemelte komen langs. “Het allerbelangrijkste is dat je een logopedist vindt die zich specifiek toelegt op een bepaalde problematiek en de juiste expertise heeft.”

Altijd op verwijzing?

Hoe kom je terecht bij een logopedist? Heb je altijd een doktersbriefje nodig? “Welke arts de therapie mag voorschrijven, is afhankelijk van de problematiek en de ernst”, vertelt Nele. “Wanneer een patiënt op afspraak komt, geven we alvast de voorschrijver door. Na de logopedische tests bespreken we de resultaten en de te volgen piste. Is er nog een consult nodig, bijvoorbeeld bij een neus-keel-oor-arts, dan geven we dat aan.”

Het gebeurt ook dat de school kinderen doorverwijst. “Bij kleuters is dat wanneer de school problemen merkt met articulatie of taal. Lagereschoolkinderen komen bij de logopedist voor leerproblemen. De leerkracht of zorgcoördinator geeft dat meestal aan.”

Van leesproblemen tot dyslexie

Zo ook bij Lenthl. In het 2de leerjaar trekken de leerkrachten aan de alarmbel en laten ze haar ouders weten dat het meisje moeite had met lezen. “Het ging niet zo vlot als ze hoopten. Ze raadden ons aan om Lenthl te laten testen. De test wees uit dat ze achterstand had. Dus startten we met logopedie, 2 keer per week. Dat ging vlot en de samenwerking tussen de logopedisten en de juffen was prima”, vertelt mama Lieselotte.

In het midden van het 4de leerjaar zijn Lenthls terugbetaalde logopediebeurten op, maar tegen die tijd heeft ze het lezen onder de knie. “Tot ze in het 5de leerjaar veel last had met spelling. Bovendien was Frans voor haar erg moeilijk. Alles wees op dyslexie. Dus hebben we de logopedie weer opgestart.”

“Een jaar lang werkte ze met Nele op spelling en Frans. En ze doorliep dat schooljaar met glans, dankzij de juiste ondersteuning en de fantastische samenwerking tussen haar juf en de logopedist. Dyslexie héb je, dat kies je niet. Het zit in je hersenen. Maar met een aantal hulpmiddelen geraak je er perfect. In het 6de leerjaar schakelde Lenthl over van 2 keer logopedie per week naar wekelijks 1 uurtje na school. Ook dat ging dat heel goed – tijdens de lockdown in het voorjaar kon de logopedie zelfs online, heel fijn.”

Hoe lang naar de logopedist?

Hoe lang je in therapie gaat bij een logopedist is sterk individueel bepaald. Het hangt natuurlijk af van (de ernst van) de problematiek, weet Nele. “Maar ook de vaardigheden van de patiënt zelf spelen een rol – hoe snel pikt hij/zij technieken op?”

“Motivatie van de ouders en andere betrokken partijen, zoals leerkrachten, andere zorgverleners … kan de evolutie alleen maar bevorderen. Het is belangrijk om met alle verschillende partijen samen te werken. Hoe korter de duurtijd, hoe fijner voor iedereen. Maar een leerstoornis duurt natuurlijk langer dan een juiste ‘r’ aanleren”, stipt Nele aan.

Logopedie is geen extra werk of studie

Lieselotte en Lenthl zijn rotsvast overtuigd: logopedie is een meerwaarde. Dus gaat Lenthl, die intussen startte in het 1ste middelbaar, nog altijd naar de logopedist. “Ze vindt het niet erg. Meer nog, ze gaat graag. Nele pakt het zo goed aan. Logopedie voelt niet aan als extra werk of studie, het is geen bijscholing”, zegt Lieselotte.

Lenthl volgt Moderne Talen en ze doet het goed. “Ze voelt dat ze het aankan, met die ondersteuning. Enkel het spellen en af en toe het lezen gaat wat moeilijker. Voor de rest beschikt ze over een normale intelligentie.”

“Nele koppelt altijd terug naar mij. Zo weet ik waaraan ze gewerkt hebben en hoe ik kan helpen als ze toch vastloopt. Want wat voor jou en mij logisch is, is dat voor een kind met dyslexie niet. Bij een dictee weet ik bijvoorbeeld hoe ik haar moet voorbereiden. Kinderen met dyslexie zijn vaak heel visueel. Ze werken met kleuren en regeltjes.”

Opnieuw zelfvertrouwen

Naar de logopedie gaan betekende een wereld van verschil voor Lenthls zelfvertrouwen. “Toen ze in het 5de leerjaar Frans erbij kreeg, zag ze het niet zitten. Ze gaf het zelf aan: ‘dit lukt me niet, ik zal mijn jaar moeten overdoen’”, blikt Lieslotte terug. “Dankzij de trucjes die ze leert, kan ze fouten vermijden. Pas op, logopedie laat haar dyslexie niet verdwijnen. Maar ze leert ermee omgaan. Ze krijgt inzicht in haar probleem en kan het omzeilen.”

“Toen ze 18/20 scoorde op dictees, zag je haar zo opfleuren. Ze had weer zelfvertrouwen. Ook voor de middelbare school. Waarom zou een kind dat logopedie volgt niet hoog mogen mikken? Zonder die begeleiding had ze waarschijnlijk een richting onder haar niveau gekozen.”

“Terwijl mijn zus, die ook dyslexie heeft, vroeger úren zat te blokken, spendeert Lenthl de normale tijd aan haar huiswerk en studeren. Op school houden ze ook rekening met haar. Pas op, Lenthl aanvaardt niet zomaar alle aanpassingen. Dat maakt haar te ‘anders’.”

Logopedie terugbetaald

Een vraag die veel mensen zich stellen: is logopedie niet erg duur? “Je kan gelukkig rekenen op een terugbetaling. Allereerst is er de wettelijke terugbetaling. Als de moeilijkheden ernstig genoeg zijn of als er iets organisch scheelt, is er zelfs een uitgebreide wettelijke terugbetaling voorzien”, zegt Nele. Kom je daarvoor niet in aanmerking, dan krijg je een terugbetaling van het ziekenfonds.