Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Hulp bij aanmelden voor e-Mut

Vind hier een antwoord op je vraag of probleem in verband met aanmelden op ons internetloket e-Mut.

Op deze pagina

e-Mut nog nooit gebruikt?

Geen probleem. Je hoeft je niet eerst te registreren. Je kan je gewoon aanmelden.

Hoe kan ik aanmelden?

Ons internetloket e-Mut geeft je toegang tot je persoonlijk dossier. Daarom vragen we je om aan te melden via het beveiligde overheidsplatform CSAM. Dit is meest veilige manier om in te loggen en je gegevens te raadplegen. Je gebruikt deze manier van inloggen misschien al voor online overheidswebsites als Tax-on-web of mypension.be.

  1. Ga naar ons internetloket e-Mut.
  2. Klik op de knop 'Aanmelden met eID-kaartlezer, itsme of een beveiligingscode via CSAM'.
  3. Je komt op de aanmeldpagina van de overheid.
  4. Kies hier de digitale sleutel die je wil gebruiken om je te identificeren:
    • eID-kaartlezer en elektronische identiteitskaart (eID)
    • itsme-app
    • beveiligingscode via e-mail
    • beveiligingscode via mobiele app
    • een elektronische Europese identificatie
  5. Volg de instructies op het scherm.
  6. Van zodra je je geïdentificeerd hebt, opent de startpagina van e-Mut.

Heb je hulp nodig tijdens het identificeren? Ga naar het helpcentrum van de overheid of klik op de link 'Hulp nodig?' wanneer je op de aanmeldpagina van de overheid bent.

Je kan ook langskomen in een van onze kantoren. Breng je elektronische identiteitskaart (eID) mee en je pincode. Onze medewerkers helpen je graag op weg.

Waarom kan ik niet meer aanmelden met een paswoord?

Je onlinedossier bevat persoonlijke gegevens. Om die zo goed mogelijk te beschermen, laten we niet meer toe om nog in te loggen met een wachtwoord

We vinden het belangrijk dat je jouw dossier online kan opvolgen, maar willen ook elke vorm van misbruik voorkomen. Daarom stellen we strenge eisen aan de beveiliging van deze gegevens. Inloggen met een wachtwoord geeft risico’s op misbruik en dat willen we vermijden. 

We vragen je dan ook om altijd in te loggen op een beveiligde manier met je eID, itsme-app of andere methode die het overheidsplatform CSAM je biedt. 

Ik heb geen eID of itsme, kan ik inloggen?

Het is zeker nog mogelijk om in te loggen. Wel ga je eerst je digitale sleutels moeten aanvragen en activeren. Hiervoor kan je terecht bij lokaal registratiekantoor. Lees op de site van de overheid hoe je dit doet.

Hoe kan ik me als grensarbeider aanmelden?

Voor een aantal landen is het mogelijk om je online te identificeren via CSAM en een elektronische identificatie erkend op Europees niveau. Meer weten over deze manier van inloggen.

Staat jouw land niet in de lijst, dan kan je de procedure volgen om digitale sleutels aan te vragen bij een lokaal registratiekantoor.

Waarom kan ik niet aanmelden?

De gegevens in ons internetloket moeten voortdurend worden bijgewerkt. Daarom zijn er af en toe belangrijke onderhoudswerkzaamheden op momenten met weinig bezoekers, zoals 's nachts. Hierdoor is het mogelijk dat je problemen ondervindt tijdens het aanmelden.

Probeer op een later moment nog een keer of je kan aanmelden. Lukt het dan nog steeds niet, dan kan je dit melden.

Lees ook zeker de andere informatie op deze pagina om te zien of er misschien een ander probleem of oplossing is.

Wat vind ik waar in e-Mut?

Solidaris e-Mut menu

  1. Betalingen
    • Hier vind je het overzicht van al je betalingen en terugbetalingen.
    • Onderaan de pagina zie je ook de betalingen die rechtstreeks verlopen tussen je zorgverstrekker en Solidaris via de derdebetalersregeling.
    • Heb je een bewijs van terugbetaling nodig? Dan kan je de betaling(en) selecteren en de knop 'Downloaden' gebruiken om een kwitantie in .pdf te krijgen die je kan bewaren om te versturen of af te drukken.
  2. Uitkeringen
    • Hier volg je je uitkeringsdossier op, van ziekteaangifte tot uitbetaling.
    • Je kan hier ook je uitkeringsattesten downloaden en je inlichtingenblad bij aanvraag van een uitkering digitaal invullen.
  3. Ziekenfondsdossier
    • Bij 'Lidmaatschap en rechten' vind je je rijksregisternummer en zie je, als je titularis van het lidboekje bent, ook wie als persoon ten laste staat op jouw lidboekje. Je kan ook nakijken of je recht hebt op verhoogde tegemoetkoming, of je een globaal medisch dossier hebt en of je in orde bent met het mondzorgtraject. Je kan ook rechtstreeks doorklikken naar je gegevens in MyHealthViewer.
    • Bij 'Medische toestemmingen' zie je jouw lopende medische toestemmingen en zorgtrajecten.
    • Bij 'Maximumfactuur' zie je status van de maximumfactuur voor jouw gezin.
    • 'Verzekeringen' toont je welke verzekeringen je bij Solidaris hebt en of je je verzekeringsbijdrage betaald hebt.
    • Bij 'Jongerensparen' vind je de stand van zaken als je aan jongerensparen doet.
  4. Self service
  5. Mijn gegevens
    • Bij 'Contactgegevens' zie je welke adres- en contactgegevens wij van jou hebben. Je e-mailadres, telefoonnummer en gsm-nummer kan je hier aanpassen.
    • Bij 'Financieel' zie je welk rekeningnummer wij voor jou hebben voor terugbetalingen. Je kan er ook kiezen om te betalen via domiciliëring of overschrijving voor je ledenbijdrage, je zorg- en/of verzekeringspremie.
    • Bij 'Communicatievoorkeuren' kan je kiezen om je brieven van Solidaris via e-mail of de post te krijgen.
  6. Berichten
    • Bij 'Correspondentie' zie je de brieven die wij je digitaal toesturen.
    • Bij 'Meldingen' vind je korte berichten terug.
  7. Balk 'Je bekijkt het dossier van'
    • Als je kinderen of andere personen ten laste hebt op je lidboekje, dan kan je hier kiezen voor wie je de gegevens wilt zien.

Ben je op zoek naar je inschrijvings- of lidnummer? Kijk dan in de brieven bij 'Berichten' in e-Mut. We vermelden je lidnummer op brieven die we jou toesturen.

Waarom ontbreken sommige gegevens?

Je hebt steeds toegang tot je persoonlijk dossier. Er kunnen echter gegevens ontbreken omdat wij deze nog niet hebben kunnen verwerken. Het kan ook zijn dat gegevens tijdelijk niet beschikbaar zijn wegens belangrijke onderhoudswerkzaamheden aan ons internetloket.

Controleer op een later moment nog een keer of je de gegevens terugvindt die je zoekt. Blijven er volgens jou gegevens ontbreken, dan kan je dit melden.

Zijn het de gegevens van je kind die ontbreken? Vanaf hun 16 jaar kunnen jongeren zelf aanmelden en aangeven of hun ouders wel of niet hun gegevens mogen zien. Kiest je kind ervoor om je volmacht als ouder in te trekken, dan heb je geen inzage meer in zijn of haar gegevens.

Heb je een probleem met de weergave?

Het kan helpen om de tijdelijke internetbestanden (cache) van je browser te verwijderen. Blijft het probleem, dan kan je dit melden.

Installeer ook de meest recente versie van de browser die je gebruikt op je toestel. Ons internetloket is bijvoorbeeld niet toegankelijk als je Internet Explorer 10 gebruikt of een oudere versie van deze browser.

Kan ik de e-Mut app nog gebruiken?

Nee, de oude e-Mut-app werkt niet meer. We kiezen ervoor om volop in te zetten in de uitbouw van e-Mut online voor de opvolging van je ziekenfondsdossier. e-Mut online is digitaal makkelijk te gebruiken op alle toestellen: smartphone, tablet en computer. 

Als je de oude e-Mut app nog gebruikt, schakel dan zeker over naar e-Mut online om je ziekenfondsdossier op te volgen. Je vindt er veel meer functionaliteiten dan in de app. De app wordt niet meer ondersteund en biedt geen nieuwe updates meer. We hebben de app uit de stores gehaald en we raden je aan die ook van je toestel te verwijderen. 

Gebruik e-Mut online zodat je alle mogelijkheden kan gebruiken die ons internetloket je biedt. 

Hoe kan ik snel e-Mut vinden?

  • Onderaan en bovenaan onze website vind je altijd een link ‘Mijn Dossier’.
  • Je kan gewoon surfen naar www.solidaris.be/mijndossier
  • Je kan een bladwijzer maken in je internetbrowser of de pagina bij je ‘favorieten’ zetten.
  • Je kan een snelkoppeling maken op je smartphone om e-Mut online toe te voegen aan je startscherm op je smartphone. 

Een probleem melden

Ondervind je een probleem met ons internetloket? Gebruik het invulformulier om een probleem te melden.

Heb je een vraag over je persoonlijk dossier? Gebruik het contactformulier om ons te contacteren.