Dankzij digitale communicatie kunnen we je snel en gericht informeren en ondersteunen. Jammer genoeg zijn er online ook oplichters die via ‘phishing’ proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken. Laat je niet misleiden. Op deze pagina helpen we je om het verschil te zien tussen correcte communicatie van Solidaris en valse phishing-communicatie.
Veilig online
Op deze pagina
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van fraude. Oplichters proberen je zo bijvoorbeeld naar een valse website te lokken, die soms een kopie is van de echte website, om je daar te vragen naar bepaalde gegevens zoals je e-mailadres, je wachtwoord of je bankgegevens. Of ze bellen je op en doen zich voor als een vertrouwde instantie zoals je bank of je ziekenfonds.
De meeste phishing gebeurt via e-mail. Je krijgt dan een mail die eruit ziet als een mail van het bedrijf of de organisatie die je kent, maar bevat een link naar een valse website waar je dan een bepaalde actie moet doorvoeren. Dan kan gaan om zogenaamd "je inloggegevens te controleren" of “je rekeningummer na te kijken”.
Naast oplichting via valse e-mails hebben we echter ook al pogingen vastgesteld met valse brieven waarin gevraagd wordt om een betaling uit te voeren. Lijkt de brief verdacht? Weet dat je altijd kan nakijken in ons internetloket e-Mut of een brief echt is. Als Solidaris je een betalingsuitnodiging stuurt, zetten we de brief ook in e-Mut in de rubriek ‘Berichten’.
Ook via telefoon zijn er al meldingen van phishing binnengekomen. Je wordt dan opgebeld of krijgt een sms of een bericht op WhatsApp met de vraag om je contactgegevens of bankrekeningnummer te delen. Geef nooit zomaar je persoonlijke gegevens door. Als Solidaris vraagt om je gegevens bij te werken, zullen we je altijd vragen om dit te doen in ons kantoor of in e-Mut, het internetloket van ons ziekenfonds waar je je veilig kan aanmelden om je dossier op te volgen.
Veilige online communicatie van Solidaris
We zetten hier concrete tips op een rij om een veilige mail van Solidaris te herkennen.
Tip 1: controleer het e-mailadres
Een veilige mail van Solidaris kan je herkennen aan het e-mailadres.
- Voor communicatie van en met onze diensten werken we altijd met een mailadres dat eindigt op @solidaris.be.
- Dien je een (aan)vraag in via onze website? Dan krijg je een bevestigingsmail van een e-mailadres dat eindigt op @solidaris.be.
- In ons internetloket e-Mut kan je aanduiden of je administratieve communicatie van ons ziekenfonds op papier of digitaal wilt krijgen. Kies je voor digitaal, dan sturen we je een mail als er een nieuw document voor je klaar staat in e-Mut. Deze mails herken je aan het e-mailadres dat eindigt op @edm.solidaris.be.
- Voor onze nieuwsbrieven en voor mailings naar een grote groep leden gebruiken we het mailingplatform Actito. Het e-mailadres hiervan eindigt steeds op @mail.solidaris-vlaanderen.be.
Wees aandachtig voor kleine verschillen in gebruikte e-mailadressen. Het stuk achter de @ is hiervoor zeer belangrijk. Zo zien we phishingmails vertrekken van een e-mailadres dat eindigt op @solidaris.com of op @vlaanderen-solidarls.be. Dat lijkt hard op 1 van ons ziekenfonds, maar is het dus zeker niet. Vertrouw dus enkel de e-mailadressen die eindigen op @solidaris.be, @edm.solidaris.be of @mail.solidaris-vlaanderen.be.
Onderstaande e-mailadressen zijn niet van Solidaris en mag je dus niet vertrouwen:
- solidaris.contact@solidaris.com
- solidaris_web@t-online.de
- solidarisgemeenschap.info
- solidaris@mail.hbvl.be
- solidaris.zorg@mailbox.com
- solidari@skynet.be
- noreply.solidaris@servicesmail.info
- noreply@vlaanderen-solidarls.be
Dit zijn voorbeelden van e-mailadressen van phishingmails die ons gemeld zijn. Er zijn er zeker nog andere.
Twijfel je? Neem dan rechtstreeks contact met ons ziekenfonds. Dan kijken wij het voor jou na.
Tip 2: geef nooit persoonlijke gegevens zomaar door via een link in een mail
Solidaris vraagt je nooit rechtstreeks in een mail naar je bank- of contactgegevens. We vragen je altijd eerst om je aan te melden in e-Mut waar je zelf je gegevens kan beheren en opvolgen.
Krijg je een mail en twijfel je? Klik dan niet in de mail, maar ga zelf naar de e-Mutpagina. Meld je aan en kijk in e-Mut na of je van ons communicatie gekregen hebt.
Tip 3: bekijk ook de folder 'ongewenste post' of 'spam' in je mailbox
Jammer genoeg stellen we vast dat onze veilige mails door sommige mailproviders ook bij 'ongewenste post' of 'spam' geplaatst worden. We zien dit vooral gebeuren bij Microsoft-mailboxen zoals Outlook en Hotmail.
Lees onze tips om veilige Solidaris-mails in je inbox te krijgen
Veilig online betalen bij Solidaris
Solidaris stuurt je een betalingsuitnodiging voor de betaling van
- de verplichte ledenbijdrage
- de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming
- je premie voor KliniPlan, DentaPlan of ViviPlan, als je een verzekering hebt
- je jaarlijkse bijdrage als je aan jongerensparen doet.
Mollie als betaalplatform
Solidaris gebruikt Mollie als betaalplatform. Dit maakt het mogelijk om digitaal te betalen.
- In e-Mut vind je bij ‘Berichten’ een knop die je kan aanklikken om de betaling te regelen via Mollie.
- Op onze brieven vind je een QR-code die je kan scannen om via Mollie je betaling digitaal te doen.
Uiteraard kan je ook gewoon een klassieke overschrijving doen via je bank of bank app.
Betalingsuitnodigingen van Solidaris digitaal of op papier
Als je in ons internetloket e-Mut aangegeven hebt deze communicatie digitaal te willen krijgen, dan sturen we je een mail als er een nieuw document voor je klaar staat in e-Mut. In de mail vind je alleen de link naar e-Mut waar je eerst moet inloggen vooraleer je het document kan zien. We vragen nooit naar je bankrekeningnummer of naar je contactgegevens rechtstreeks in de mail.
Twijfel je of de mail correct is, controleer dan zeker de link in de mail. Je vindt in onze mails alleen links naar onze websites:
- https://www.solidaris.be
- https://www.solidaris-vlaanderen.be
- https://emut.solidaris-vlaanderen.be/login
- https://jobs.solidaris-vlaanderen.be/
Weet dat je altijd zelf gewoon naar e-Mut kan gaan om in te loggen en te betalen. In de rubriek ‘Berichten’ vind je onze communicatie terug. Bij een betalingsuitnodiging vind je daar ook een knop waarmee je veilig kan betalen. Kies je voor communicatie op papier, dan sturen we jou een brief hiervoor. Op de brief vind je een QR-code. Als je die scant, ga je naar het Mollie-platform om de betaling digitaal uit te voeren.
Let ook op voor phishing bij mails van de overheid
We krijgen ook meldingen van phishingmails die verstuurd worden in naam van de Vlaamse overheid. Zogezegd zou je in aanmerking komen voor een teruggave van je premie voor de Vlaamse sociale bescherming.
Kijk altijd goed het e-mailadres na van dergelijke mails.
Twijfel je? Klik dan niet in de mail, maar surf zelf naar de overheidswebsite en meld je daar aan om te kijken of je communicatie gekregen hebt.
Voor digitale communicatie van de Vlaamse overheid kan je inloggen in mijnburgerprofiel.be.
Heb je een phishing-mail, -sms of -telefoon gekregen?
- Klik niet op de link, open geen bijlages en download niets.
- Geef nooit persoonlijke info, wachtwoorden of codes door.
- Een verdachte mail kan je altijd doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
- Delete de mail of sms.
Je kan ook steeds contact met Solidaris opnemen als je twijfelt over de communicatie die je krijgt.
Ben je opgelicht?
- Ben je opgelicht of word je afgeperst, neem dan contact op met je lokale politie van je woonplaats. Daar kan je aangifte doen.
- Contacteer CardStop op 078 170 170 en/of je eigen bank als je bankgegevens hebt gedeeld of er geld van je rekening verdwijnt. Op deze manier kunnen eventueel frauduleuze transacties geblokkeerd worden.