Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Veelgestelde vragen over betaling ledenbijdrage

Heb je een betalingsuitnodiging voor de verplichte ledenbijdrage of de zorgpremie gekregen? Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over deze betalingen.

Op deze pagina

Vragen over de ziekenfondsbijdrage

Ik krijg in december de betalingsuitnodiging voor de ledenbijdrage en in februari of maart de betalingsuitnodiging voor de zorgpremie voor de Zorgkas. Wat is het verschil?

Wie aansluit bij een ziekenfonds betaalt een aanvullende bijdrage (het 'lidgeld'). De betaling van je ledenbijdrage is wettelijk verplicht en is van toepassing op alle ziekenfondsen in België.

Dankzij de betaling van de ledenbijdrage geniet je van alle voordelen en diensten die ons ziekenfonds aanbiedt. Je kan bijvoorbeeld een terugbetaling ontvangen voor de aankoop van een bril, voor lidgeld van je sportclub of je kan gebruikmaken van onze reisbijstand Mutas.

De zorgpremie, de bijdrage voor de zorgkas en de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB), is verplicht voor personen ouder dan 25 jaar die in Vlaanderen wonen. De bijdrage die je betaalt helpt de zwaar zorgbehoevenden die financiële steun kunnen ontvangen van de zorgkas om hun zorgkosten te dragen.

Meer informatie over de verschillende types bijdragen en de hoogte van de bijdragen

Kan ik de ziekenfondsbijdrage gespreid betalen?

Het is mogelijk om de jaarbijdrage voor de aanvullende verzekering te betalen in 4 keer. Je moet dan wel kiezen voor een domiciliëring.

Je kan de domiciliëring heel eenvoudig aanvragen door het domiciliëringsformulier in te vullen en aan ons terug te bezorgen. Lees meer info over betalen via domiciliëring.

Hoeveel bedraagt de ledenbijdrage?

In 2025 is de bijdrage 8,65 euro per maand of 103,80 euro per jaar.

Had je op 1 januari 2024 recht op de verhoogde tegemoetkoming, dan bedraagt de ledenbijdrage 8,30 euro per maand of 99,60 euro per jaar (in 2025).

Wat zijn de gevolgen als ik mijn ledenbijdrage niet tijdig betaal?

Om recht te hebben op onze aanvullende voordelen en diensten dien je minimum 24 maanden ledenbijdrage te hebben betaald. Vanaf het moment dat je gedurende 24 maanden je ledenbijdrage niet betaald hebt, zal de aansluiting bij de aanvullende verzekering worden stopgezet en zal je helaas niet meer kunnen genieten van onze aanvullende voordelen en diensten. Je behoudt dan wel nog steeds je recht op tussenkomsten vanuit de verplichte verzekering.

Bij een betalingsachterstand van je ledenbijdrage van 24 maanden worden ook je verzekeringscontracten (hospitalisatieverzekering, tandverzekering ...) stopgezet, ook al betaalde je je verzekeringspremies correct. Wil je opnieuw een verzekeringscontract afsluiten, dan moet je de wachttijd van je verzekering opnieuw doorlopen. Daarnaast moet je de nodige aansluitingsdocumenten opnieuw invullen en wordt je verzekeringspremie opnieuw berekend in functie van je huidige leeftijd en situatie.

Om opnieuw van onze aanvullende voordelen te kunnen genieten dien je een wachttijd van 24 maanden te doorlopen. Tijdens deze wachttijd betaal je 24 maanden je bijdrage en heb je geen recht op onze aanvullende voordelen. Eens je de wachttijd volledig hebt doorlopen, heb je terug volledig recht op onze aanvullende voordelen en diensten. Voor personen in financieel moeilijke situaties kan deze wachttijd ingekort worden.

Je kan alles nalezen in onderstaand document:

Gevolgen van wanbetaling aanvullende bijdrage

Vragen over de digitale communicatie

Waarom ontvang ik mijn ledenbijdrage via e-mail (digitaal)?

Je krijgt van ons een e-mail met de vraag om de bijdrage te betalen wanneer

  • we van jou een geldig e-mailadres hebben;
  • je communicatievoorkeur in e-Mut aanduidt dat je communicatie over betalingen en facturen 'via e-mail' wil krijgen.

Waar vind ik de betalingsuitnodiging in e-Mut?

  1. Meld je aan in ons internetloket e-Mut.
  2. Klik op de rubriek 'Berichten'.
  3. Kijk bij 'Correspondentie' waar het document klaarstaat.

Hoe kan ik inloggen in het internetloket e-Mut?

Aanmelden op e-Mut verloopt eenvoudig en zonder registratie. Je kan je makkelijk aanmelden met de mogelijkheden die de overheid biedt via de CSAM-inlogmanier. Dit bevat onder andere de aanmelding met behulp van de eID-kaartlezer en de itsme-app. Meld je hier aan.

Nog nooit e-Mut gebruikt? Lees hier hoe je kan aanmelden.

Waarom kan ik de informatie niet gewoon in mijn mailbox krijgen en moet ik eerst inloggen in e-Mut?

Ons ziekenfonds hecht veel belang aan de privacy en veiligheid van je gegevens. Persoonlijke gegevens en gevoelige data zoals betalingen, goedkeuringen voor medicatie of andere info zullen we nooit zomaar in een algemene e-mail naar jouw e-mailadres zetten.

We zetten alle informatie wel beschikbaar in ons internetloket e-Mut. We vragen daar om je aan te melden met de mogelijkheden die de overheid biedt via de CSAM-inlogmanier. Zo zijn we zeker dat jij (of de persoon die jij toegang geeft) inlogt om de info te bekijken.

Je aanmelden via CSAM ken je misschien al van overheidswebsites als Tax-on-web of mypension.be. Het is een beveiligde manier van inloggen door gebruik te maken van je elektronisch identiteitskaart (eID) en pincode of via de itsme-app. Meer informatie over aanmelden op e-Mut.

Ik wil een betalingsuitnodiging via de post krijgen en niet via e-mail. Wat moet ik doen?

In ons internetloket e-Mut kan je zelf aangeven welke communicatie je via post en welke je via e-mail wil krijgen:

  1. Meld je aan in ons internetloket e-Mut.
  2. Klik op de rubriek 'Mijn gegevens'.
  3. Kijk bij 'Communicatievoorkeuren' en pas je communicatievoorkeur aan.

Communicatievoorkeuren e-Mut

Hoe kan ik zeker zijn dat de e-mail die verstuurd werd geen phishing is?

Ons ziekenfonds vraagt je nooit rechtstreeks in een e-mail om je persoonlijke gegevens door te geven (bijvoorbeeld contactgegevens, rekeningnummer ...). In onze e-mails zetten we alleen een link naar ons beveiligde internetloket e-Mut waar je eerst moet inloggen om gegevens te bekijken en aan te passen.

Bekijk ook altijd goed de link van de website om zeker te zijn dat je op de vertrouwde website van ons ziekenfonds komt. Als je twijfelt, ga dan zelf naar onze website en klik bovenaan op 'Mijn dossier' om je aan te melden in e-Mut. Dan ben je 100 % zeker dat je in onze beveiligde omgeving de correcte informatie ziet.

Lees onze tips om veilige communicatie van Solidaris te herkennen

Ik krijg een e-mail van jullie, maar mijn partner of gezinslid niet. Is dit correct?

Als je partner of je gezinslid geen e-mail heeft ontvangen, hoef je je geen zorgen te maken. We verzenden de digitale betalingsuitnodiging over een periode van enkele dagen, dus het is mogelijk dat deze de e-mail later ontvangt.

In onderstaande situatie is het normaal dat je partner of gezinslid geen e-mail van ons krijgt.

  • De communicatievoorkeuren in het internetloket e-Mut staan op briefwisseling via de post.
  • Je partner of gezinslid is persoon ten laste.

Vragen over de betaling

Hoe kan ik betalen?

  • Via de overschrijvingsgegevens in de brief.
  • Door de QR-code te scannen met je bankapp.
  • Klik op de betalingsknop-in e-Mut.
  • Vul het domiciliëringsmandaat in en bezorg het ons.

Hoe werkt de QR-code in de brief?

Je kan snel en eenvoudig betalen door de QR-code in de brief te scannen met je mobiele bankapp. Na het scannen van de QR-code kom je op de betalingspagina uit. Hier kan je controleren of de overschrijvingsgegevens correct zijn en een betalingsmethode kiezen. Na het kiezen van de gewenste betalingsmethode dien je enkel de stappen op het scherm te volgen om de betaling te voltooien.

Kan ik mijn bijdrage ook betalen zonder de QR-code te scannen?

Ja, dat is mogelijk. Er zal ook in e-Mut een betaalknop weergegeven worden naast het betalingsdocument. Na het klikken op deze betaalknop zal je naar de betalingspagina worden gebracht. Hier kan je controleren of de overschrijvingsgegevens correct zijn en kan je een betalingsmethode kiezen. Na het kiezen van de gewenste betalingsmethode dien je enkel de stappen op het scherm te volgen om de betaling te voltooien.

Op welk rekeningnummer betaal ik mijn ziekenfondsbijdrage?

Voor Solidaris Antwerpen betaal je de ziekenfondsbijdrage op het rekeningnummer BE84 8781 5736 0159. Gebruik altijd de gestructureerde mededeling die in de brief of mail staat die je ontvangen hebt. Zo weten we wie betaald heeft en voor wie. 

Op welk rekeningnummer betaal ik mijn ziekenfondsbijdrage?

Voor Solidaris West-Vlaanderen betaal je de ziekenfondsbijdrage op het rekeningnummer BE48 8782 7818 0127. Gebruik altijd de gestructureerde mededeling die in de brief of mail staat die je ontvangen hebt. Zo weten we wie betaald heeft en voor wie. 

Op welk rekeningnummer betaal ik mijn ziekenfondsbijdrage?

Voor Solidaris Oost-Vlaanderen betaal je de ziekenfondsbijdrage op het rekeningnummer BE12 8783 7960 0192. Gebruik altijd de gestructureerde mededeling die in de brief of mail staat die je ontvangen hebt. Zo weten we wie betaald heeft en voor wie.