Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Personenalarmsysteem

Een dagje ouder? Of heb je wat meer zorg nodig? Met een personenalarmsysteem (PAS) kan je op een eenvoudige manier hulp inschakelen wanneer je dat nodig vindt. Dankzij deze zorgtechnologie moet je je geen zorgen meer maken. Het personenalarm is altijd paraat.

Wat?

Personenalarmsysteem

Er zijn 3 soorten:

Personenalarm voor in je woning

Een personenalarm is ideaal voor bij je thuis. Met één druk op de knop sta je in contact met de zorgcentrale. Het personenalarm wordt geleverd met een hals- of polszender en werkt met simkaarttechnologie. Op het toestel kunnen ook andere sensoren worden aangesloten.

Personenalarm voor onderweg (alarmknop)

De mobiele alarmknop is een klein, draagbaar toestel dat je overal kan meenemen. Je draagt hem om de hals. Hij kan aanvullend met een polszender geleverd worden. Heb je hulp nodig? Met één druk op de knop wordt de alarmcentrale verwittigd.

Personenalarm voor onderweg (polshorloge)

De mobiele alarmknop kan je ook als horloge om je pols dragen. Met één druk op de knop ben je in contact met de zorgcentrale. Dankzij de GPS-functie weten we meteen waar je je bevindt.

Accessoires

Op je PAS-toestel kan je allerlei accessoires aansluiten. Bijvoorbeeld een slimme pillendoos, een valsensor, een deursensor ...

Dit personenalarm kan je ook koppelen aan een medicatiedispenser. Dit is een apparaatje waarin je medicatie zit. Op het juiste moment van de dag gaat het alarm van de medicatiedispenser af en gaat het juiste deurtje open. Zo neem je de juiste medicatie, in de juiste dosis en op het juiste moment van de dag. Neem je je medicatie niet? Dan stuurt de slimme pillendoos een signaal naar de alarmcentrale. De alarmcentrale contacteert jou dan, of je contactpersoon.

Hoe?

Je krijgt een alarmknop die je kan dragen om je nek of pols. Door de microfoon kan je binnen een minuut praten met de alarmcentrale. Zij contacteren dan je contactpersonen of de hulpdiensten.

Je kan ook kiezen voor een professionele interventie wanneer je de alarmknop indrukt. Dan wordt niet enkel je contactpersoon opgebeld, maar ook een ambulanciersdienst die bij je langskomt en kijkt of alles goed met je gaat en je hulp biedt. Dit is ideaal indien je contactpersoon wat verder woont of werkt en niet snel bij je kan geraken in noodgevallen.

Hoeveel?

De kosten van een personenalarmsysteem hangt af van het type systeem dat je kiest. Over het algemeen moet je rekening houden met volgende kosten:

  • Een vaste, maandelijkse huurprijs.
  • Een eenmalige installatiekost.
  • Indien je kiest voor de optie professionele interventie, dan betaal je een abonnementskost en een kost per interventie.
  • Een sensor aan je alarm koppelen? Dat is steeds mogelijk.
  • Als lid van Solidaris krijg je van  terugbetaling van de interventiekosten. Heb je VT? Dan betalen we ook de installatiekost terug

Bekijk het aanbod via Zorg&Meer.

Hoe aanvragen?

Bestel een personenalarm

Meer informatie

Het is belangrijk dat je contactpersonen of hulpverleners je woning kunnen betreden. Het is daarom verplicht een sleutelbeleid te hebben of een sleutelkluisje aan te kopen.

Een dagje ouder? Of heb je wat meer zorg nodig? Met een personenalarmsysteem kan je op een eenvoudige manier hulp inschakelen wanneer je dat nodig vindt.

Wat?

Er zijn 3 soorten personenalarmsystemen:

  • Met een mobiel personenalarmsysteem kan je onbezorgd de deur uit gaan. Je kan hulp inschakelen waar je ook bent in Vlaanderen en Brussel. Een bezoekje aan een vriend of vriendin, boodschappen doen of de bus nemen: je gaat en staat waar je wil. Heb je hulp nodig? Met één druk op de knop ben je in contact met de alarmcentrale. Dankzij de GPS weten we meteen waar je je bevindt.
  • Een vast personenalarmsysteem is ideaal voor bij je thuis. Waar je je ook bevindt in je woning: je kan meteen hulp inschakelen wanneer dat nodig is. Met één druk op de knop wordt de alarmcentrale verwittigd. De alarmcentrale contacteert dan jouw contactpersonen of de hulpdiensten.

Hoe?

Je krijgt een alarmknop die je kan dragen om je nek of pols. Door de microfoon in de alarmknop kan je binnen een minuut praten met de alarmcentrale. Zij contacteren dan je contactpersonen of de hulpdiensten.

Je kan ook kiezen voor een professionele interventie wanneer je de alarmknop indrukt. Dan wordt niet enkel je contactpersoon opgebeld, maar ook een ambulanciersdienst die bij je langskomt en kijkt of alles goed met je gaat en je hulp biedt. Dit is ideaal indien je contactpersoon wat verder woont of werkt en niet snel bij je kan geraken in noodgevallen.

Hoeveel?

De kosten van een personenalarmsysteem hangt af van het type systeem dat je kiest. Over het algemeen moet je rekening houden met volgende kosten:

  • Een vaste huurprijs per maand (zie de lijst met huurprijzen).
  • Een eenmalige installatiekost. Moet het systeem met spoed geïnstalleerd worden? Dan zal je een supplement moeten betalen.
  • Indien je kiest voor de optie professionele interventie, dan betaal je een abonnementskost van 1,50 euro per maand en 65 euro per interventie.
  • Als lid van Solidaris krijg je van  terugbetaling van de interventiekosten. Heb je VT? Dan betalen we ook de installatiekost terug

Een dagje ouder? Of heb je wat meer zorg nodig? Met een personenalarmsysteem (PAS) kan je op een eenvoudige manier hulp inschakelen wanneer je dat nodig vindt.

Wat?

PAS (PersonenAlarmSysteem) is een alarmtoestel met draagbaar zendertje dat je in staat stelt om 24 uur op 24 het team van de alarmcentrale te bereiken.

Waaruit bestaat een PAS?

  • Een alarmtoestel aangesloten op de telefoonlijn of SIM-utp.
  • Een klein zendertje dat je rond de hals of pols draagt.
  • Een alarmcentrale die jouw persoonlijke informatie bewaart.
  • Een gespecialiseerd team dat je oproepen 24 uur per dag, 7 dagen per week beantwoordt.

Voor wie?

Het personenalarmsysteem is er voor mensen op leeftijd, met een chronische ziekte of een handicap. Met het personenalarmsysteem kan je thuis blijven wonen met de zekerheid dat er snel gereageerd wordt in noodsituaties.

Hoe werkt een PAS?

  1. Bij installatie demonstreert de technieker de werking van het toestel.
  2. Wanneer je in een noodsituatie verkeert, druk je op de knop van het zendertje rond je hals/pols. Via het alarmtoestel ontvangt de centrale jouw oproep.
  3. De operator van de centrale beantwoordt je oproep in minder dan één minuut. Door het microfoontje aan het alarmtoestel kan je een gesprek voeren met de operator. Zo kan je onmiddellijk uitleggen wat er aan de hand is.
  4. De operator zal iemand uit je nabije omgeving verwittigen. Je bepaalt zelf de volgorde van de personen die gecontacteerd kunnen worden. Als de operator je niet kan horen omdat je te ver van het toestel verwijderd bent, roept hij onmiddellijk de door jou aangewezen personen op.
  5. De operator blijft met jou in contact tot de opgeroepen persoon bij jou is aangekomen en alles weer in orde is.
  • Met de rode knop op de zender kan je een oproep doen. Rode lichtje gaat dan branden.
  • Aannemen telefoon is één keer op de rode toets drukken. Na het gesprek druk je nog één keer.
  • Met de groene toets stop je een ongewenste oproep.

Hoeveel?

De kosten van een personenalarmsysteem hangen af van het type systeem dat je kiest. Over het algemeen moet je rekening houden met volgende kosten:

Maandelijkse huurprijs Smart HUB
(via SIM-kaart of internet)

  • Leden Solidaris: € 29
  • Niet-leden Solidaris: € 38

Installatiekost
(éénmalig, op factuur)

  • Leden Solidaris: € 60
  • Niet-leden Solidaris: € 70

Waarborg

  • SmartHub: € 75

De betaling van de huur zal gebeuren via overschrijving die je per kwartaal zal ontvangen of via het bijgevoegd domiciliëringsformulier.

Als lid van Solidaris krijg je van  terugbetaling van de interventiekosten. Heb je VT? Dan betalen we ook de installatiekost terug

Voor technische informatie bel je best naar Z-Plus: 09 264 14 19.

Voorwaarden

  • Je bezorgt ons een volledig ingevuld aanvraagformulier. Hierin vragen we meer informatie over jezelf (adres, leeftijd, alleenwonend of niet, mogelijke fysische beperkingen ...) en over de hulpverleners die de operator kan oproepen als je in nood verkeert. Deze hulpverleners kunnen buren, familieleden, kennissen, een verpleegkundige of anderen zijn.
  • Voor je eigen veiligheid is het noodzakelijk dat je minstens drie hulpverleners met verschillend adres en verschillende contactgegevens aanduidt. Deze hulpverleners moeten over een sleutel beschikken en voldoende bereikbaar zijn.
  • Wanneer je aanvraag correct is ingevuld, plaatsen wij het toestel binnen de 10 werkdagen.

Hoe aanvragen?

Bestel een personenalarm via onze webshop of via een van onze Zorgba(a)rs.

Ga naar www.zorgbaar.be