Vanaf 1 januari 2023 wil Solidaris (het socialistisch ziekenfonds) haar leden een verbeterd en sterk voordeel aanbieden bij de aankoop van brillen en/of lenzen. Want een bril of lenzen dragen is niet goedkoop en de wettelijke ziekteverzekering voorziet maar een beperkte tegemoetkoming. Omdat steeds meer mensen een bril moeten dragen, willen wij hen een extra terugbetaling geven en ook een korting bij een opticien uit ons netwerk.
Samenwerking optiekers
Op deze pagina
Ons optiekvoordeel
Wat?
Om dit voordeel te kunnen aanbieden aan onze leden, zijn we op zoek naar partners. Samen met hen willen we komen tot een 'win-win' voor alle partijen:
- Leden van ons ziekenfonds krijgen een betere terugbetaling voor hun bril en/of lenzen
- Het netwerk van optiekers ziet hun klantenbestand groeien, omdat de meer dan 1 miljoen leden worden toegeleid naar de oogzorgpartners
Het brillenvoordeel biedt onze leden een voordeel dat kan oplopen tot 125 euro per jaar, als ze hun bril en/of lenzen aankopen bij onze oogzorgpartners.
Leden die een bril kopen bij een oogzorgpartner van Solidaris krijgen een extra terugbetaling tot 50 euro* per kalenderjaar
- bij de opticien krijgt het lid een korting tot maximaal 50 euro
- 25 euro wordt door Solidaris terugbetaald aan de opticien
Leden die lenzen kopen bij een oogzorgpartner van Solidaris krijgen een extra terugbetaling tot 50 euro* per kalenderjaar
- bij de opticien krijgt het lid een korting tot maximaal 50 euro
- 25 euro wordt door Solidaris terugbetaald aan de opticien
* het bedrag is begrensd tot maximum 50 euro van het aankoopbedrag
Voor wie?
Leden van Solidaris
Voorwaarden?
- De ledenbijdrage is betaald.
- De korting geldt voor brillen, brilmontuur, brilglazen, zonnebrillen en lenzen.
Hoe zien we de samenwerking?
Wij zorgen voor een gebruiksvriendelijke tool, waardoor de opticien op een eenvoudige en snelle manier kan zien of een lid, die bij haar/hem aanklopt voor een bril of lenzen, in aanmerking komt voor de korting. De tool zal het ook mogelijk maken om onmiddellijk de factuur in te voeren, zodat de terugbetaling snel en vlot geregeld wordt.
Stap 1: de opticien logt in op B2B Portaal via zijn e-mailadres om toegang te krijgen.
Het eerste scherm verschijnt. Hier wordt gecontroleerd of er recht is op een korting.
Scherm 1 – Controle van het RRN (via eID)
Na ingave van het RRN – worden intern de nodige controles uitgevoerd op de host, namelijk:
- Bijdrage betaald: OK/NOK
- Recht op kortingsbon: OK/NOK
Indien beide OK, wordt er een bericht getoond in de aard van: “Klant heeft recht op korting”
Indien één van de twee controles niet OK: “Klant heeft geen recht op korting”
De reden waarom een korting niet kan worden toegestaan wordt niet meegedeeld (GDPR). Wordt er naar de specifieke reden gevraagd, verwijs het lid dan door naar het ziekenfonds.
Het tweede scherm dient om de aankoop te registreren.
Scherm 2 - Ingave details van aankoop
Volgende parameters dienen ingegeven te worden:
- Datum
- Artikel
- Bril
- Zonnebril
- Lenzen
- Montuur
- Dioptrie of oogcorrectie: JA/NEE
- Prijs zonder korting:
- Prijs met korting (betaald door klant):
- Factuur upload
Bovenstaande verduidelijken we aan de hand van deze video.
Wat voorzien wij voor onze partners?
Solidaris zorgt voor extra publiciteit voor u als partner
- via ons kantorennetwerk en onze medewerkers
- via onze website (240 000 gebruikers per maand)
- via onze ledenbrochures
- via ons ledenblad dat maandelijks (online) en 4x per jaar (offline op 530 000 exemplaren) aan de leden wordt toegestuurd
- via onze nieuwsbrieven
- via onze sociale mediakanalen
Ik wil samenwerken!
Heb je interesse of zit je nog met vragen, vul dan onderstaand formulier in.
Wij verzamelen en verwerken bepaalde persoonlijke gegevens. Dat doen we om onze taak als ziekenfonds (wet van 6 augustus 1990) te kunnen uitvoeren, om jouw dossier te beheren en om je op de hoogte te houden van onze diensten en activiteiten. Een van onze wettelijke doelstellingen is namelijk om de gezondheid en het welzijn te bevorderen. Het is je recht om te weten welke gegevens we van jou verwerken, om te vragen je gegevens te verbeteren of te wissen, om de overdracht aan een derde te vragen, om je te verzetten tegen geautomatiseerde beslissingen en om de verwerking van je gegevens voor direct marketing stop te zetten. Meer informatie vind je op de pagina over ons privacybeleid.
Evaluatie
Ben je tevreden over de samenwerking? Zie je verbeterpunten? Op onderstaande link staat een vragenlijst. Door die in te vullen kunnen we onze dienstverlening naar jou toe verbeteren.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdilQGfRqSOeKSBXM7drlWjxIAWN7S9yqMrZEcojtJmwwTNHQ/viewform
FAQ
Moet ik voor brillen én lenzen instappen?
Neen, je hebt de keuze: of instappen voor brillen én lenzen, of instappen voor enkel brillen of enkel lenzen.
Kan ik ten allen tijde in- of uitstappen?
De samenwerking loopt voor minstens één jaar en wordt, zonder tegenbericht, stilzwijgend verlengd. Elk van de partijen kan het contract beëindigen via een aangetekend schrijven, met inachtneming van een opzegperiode van 1 maand.
Dien ik een contract te ondertekenen?
Ja, de samenwerking wordt contractueel bepaald.
Hoe krijg ik mijn terugbetaling van Solidaris?
Via de tool ontvangt Solidaris de uitbetaalde facturen en op basis hiervan betaalt ons ziekenfonds je maandelijks het verschuldigd bedrag terug
Geldt het voordeel ook voor zonnebrillen?
Ja, ook zonnebrillen met en zonder dioptrie komen in aanmerking.
Eens aangelogd, hoe geraak ik daarna op de tool?
Via deze link komt u op de webtool: https://optiek.solidaris-vlaanderen.be/
Wat als ik technische problemen ondervind met de tool?
Voor het oplossen van technische problemen kan u zich tijdens de kantooruren wenden tot onze helpdesk.
Dat kan door het invullen van het formulier: https://socmut.forms-db.com/view.php?id=209686 of u belt naar:
- voor de provincie Antwerpen: 03 285 46 55
- voor de provincie Limburg: 0499 93 90 51
- voor de provincie Oost-Vlaanderen: 09 333 58 24
- voor de provincie West-Vlaanderen: 056 230 282
Ik heb de overeenkomst ondertekend, maar ik krijg de activatielink niet.
Check zeker ook de spamfolder, want soms komt hij daarin terecht.
Wat als een lid betwist dat zij/hij niet orde is en dus geen recht heeft op de korting?
Bij betwisting van het recht op korting, verwijst u het lid door naar het ziekenfonds.
Wat met klanten die al een verhoogde tegemoetkoming krijgen via het RIZIV?
Verhoogde tegemoetkoming is een gegeven uit de verplichte ziekteverzekering. Dat staat volledig los van ons voordeel.
Hoe lang zal het invoeren van de klantgegevens in de webtool ongeveer duren?
De identificatie gebeurt op basis van het RRN, dus invoer van klantgegevens is niet nodig.
Zal in de overeenkomst staan dat de korting niet cumuleerbaar is met andere kortingen?
In de overeenkomst staat: bij “eigen” tijdelijke kortingsacties en bij vaste, permanente klantenkorting kent de opticien steeds de voor de klant meest voordelige korting toe.
Wat als een klant bij de ene optiek langsgaat en de korting krijgt en direct daarna gaat hij naar een andere optiek om nog eens de korting ’te innen’. Kan dit?
In de praktijk is de kans zeer klein. En al zeker niet als de optieker de aankoop onmiddellijk registreert in de tool.
Een lid van Solidaris koopt een bril/lenzen op sterkte. Geef ik nog een kopie van de factuur mee voor de 25 euro om af te geven aan Solidaris?
Wanneer een lid een bril/lenzen op sterkte koopt, stroomt die terugbetaling automatisch door nadat de factuur werd opgeladen in de tool. Onze leden moeten hiervoor niet speciaal naar het loket komen.