Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Veelgestelde vragen ViviPlan

Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over onze medische kosten verzekering ViviPlan. Algemene informatie en alle documenten vind je op de algemene pagina van ViviPlan

Op deze pagina

Welke medische zorg wordt terugbetaald en hoeveel?

Per verzekerde kan je elk jaar, opgeteld voor de verschillende dekkingen, tot 2282 euro terugkrijgen.

ViviPlan komt tussen in:

  • remgeld artsen: 75 % van de remgelden voor onderzoeken en consultaties bij artsen (je huisarts, verpleegkundige zorg, kinesitherapie, gynaecologie, dermatologie …). Een overzicht van artsen waarvoor we een terugbetaling voorzien, vind je in de algemene voorwaarden.
  • geneesmiddelen: 75 % van het remgeld voor geneesmiddelen die door een erkende arts worden voorgeschreven en waarvoor een wettelijke tegemoetkoming is voorzien.
  • brilglazen, lenzen en ooglasering:
    • 75 %, met een maximum van 380 euro per verzekerde per 3 verzekeringsjaren, voor corrigerende glazen en contactlenzen.
    • 75 %, met een maximum van 760 euro per verzekerde per 3 verzekeringsjaren, voor een ooglaserbehandeling en de implantlenzen.
    • deze 2  bovenstaande waarborgen zijn onderling cumuleerbaar. Je hebt dus recht op beide.
  • hoorapparaten: 75 %, met een maximum van 1141 euro, voor een hoorapparaat op voorwaarde dat je ook een wettelijke tegemoetkoming krijgt van de verplichte ziekteverzekering en dat je hoorapparaat voorgeschreven is door een erkende audioloog.
  • consultatie psycholoog: 75 % van je kosten voor raadplegingen bij een erkende psycholoog.* Met een maximum van 380 euro per verzekeringsjaar per verzekerde.*

Bijkomend voorziet ViviPlan een vaste vergoeding bij: 

  • geboorte: een vast bedrag van 380 euro bij de geboorte van je kindje 
  • palliatieve zorg: een vast jaarlijks forfait van 989 euro.
  • chronische ziekte: een dubbele tegemoetkoming bij het statuut van chronische zieke:
    • een vast jaarlijks forfait van 228 euro
    • een tegemoetkoming tot 989 euro per jaar voor gezinszorg en zorg op afstand. De gezinszorg moet uitgevoerd worden door een door het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid goedgekeurde dienst voor gezinszorg. Voor zorg op afstand wordt 100 % van de kosten vergoed, maar geldt er wel een maximum van 14 euro per maand.

*vermelde bedragen geldig vanaf 1 januari 2025

Kan iedereen aansluiten?

Ja, ViviPlan is er voor iedereen. Wij sluiten niemand uit op basis van medische voorgeschiedenis of leeftijd. Je kan aansluiten bij ViviPlan als je aan volgende voorwaarde voldoet:

  • Je bent lid van ons ziekenfonds en je betaalde je ledenbijdrage.
  • Je bent ‘gerechtigde’, d.w.z. dat je je eigen lidboekje hebt (waar misschien je partner en je kinderen op staan).

Aansluiting van het mutualistisch gezin is verplicht. Dit wil zeggen dat alle personen die ten laste vallen van de gerechtigde ook een ViviPlan moeten nemen. Vanaf het 3de kind is de aansluiting gratis. Ook voor kinderen jonger dan 4 jaar is de aansluiting gratis.

Is er een wachttijd?

Ja, er is een wachttijd.

Dat betekent dat je bij de start van je ViviPlan een bepaalde periode geen terugbetaling van je medische kosten krijgt. Je kan je kosten dus niet onmiddellijk recupereren. Na afloop van de wachttijd ontvang je een 1ste terugbetaling voor de behandeling van je medische kosten die na de wachttijd werden uitgevoerd. 
 
Had je al een gelijkaardige verzekering? Dan wordt de wachttijd verminderd met het aantal maanden dat je aangesloten was bij je voorgaande verzekering. In dat geval kan het dus zijn dat je geen wachttijd hebt en wij onmiddellijk je kosten terugbetalen.
 
De wachttijd start bij de aanvang van het verzekeringscontract en verschilt naargelang de waarborg.

geen wachttijd
  • voor kinderen jonger dan 3 jaar - voorwaarden:
    • kindje staat op jouw lidboekje
    • je bent minstens 6 maanden aangesloten bij ViviPlan
6 maanden wachttijd
  • brillen, lenzen en laserbehandeling
  • consultatie psycholoog
  • remgeld artsen
  • remgeld vergoedbare geneesmiddelen
12 maanden wachttijd
  • hoorapparaten
  • geboorteforfait
  • palliatieve zorg
  • chronische ziekte

Wanneer krijg ik een terugbetaling?

Dat is afhankelijk van het bedrag van je terugbetaling:

  • Krijg je minder dan 100 euro terug van ViviPlan? Dan wordt je terugbetaling op de 1ste werkdag van de volgende maand gestort.
  • Krijg je 100 euro of meer terug van ViviPlan? Dan schrijven we je terugbetaling over van zodra je aanvraag door onze interne diensten is verwerkt.

Hoeveel betaal je voor ViviPlan?

Bereken je premie

Heel je gezin verzekerd

Sluit je ViviPlan af, dan doe je dit voor jezelf en alle gezinsleden die op hetzelfde ziekenfondsboekje staan. Het is niet mogelijk om alleen voor een persoon ten laste een ViviPlan af te sluiten of alleen voor jezelf zonder je personen ten laste.

Tot 3 jaar gratis
Kinderen van 0 tot 3 jaar zijn gratis verzekerd! Al 2 kinderen verzekerd met ViviPlan? Dan is je 3de kind gratis. 

Hoe vraag je een ViviPlan aan?

Je kan je eenvoudig, veilig en snel online aansluiten bij ViviPlan. Het enige dat je nodig hebt is je eID of itsme.

Of vul de documenten online in en print ze af. Je hoeft ze dan alleen nog ondertekend aan ons terug te bezorgen.

Vraag je ViviPlan aan

Hoe betaal ik mijn premie?

Je kan kiezen voor een:

  • jaarlijkse overschrijving
  • jaarlijkse domiciliëring 
  • driemaandelijkse domiciliëring.

Hoe contract stopzetten?

Je kan het contract stopzetten door een brief te sturen waarin je duidelijk vermeldt dat je het contract wenst te beëindigen. Er is een opzegtermijn van minstens 3 maanden die ingaat vanaf de 1ste dag die volgt op de dag dat de opzegging wordt aangevraagd.

Ook als de voorwaarden of dekkingen van ViviPlan worden aangepast en je niet met de wijzigingen akkoord gaat, kan je schriftelijk opzeggen.