Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Ziekenhuisopname in het buitenland

Wat moet je doen als je in het buitenland in het ziekenhuis wordt opgenomen?

Dringende, niet-geplande opname

Als je op reis iets meemaakt waardoor je dringende zorg nodig hebt, moet je deze stappen volgen:

  1. Ga naar het ziekenhuis of bel een ambulance.
  2. Toon in het ziekenhuis je Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) en/of de reisdocumenten die je van ons ziekenfonds kreeg.
  3. Gaat het om een ongeval in het buitenland? Laat de behandelend arts in het buitenland de ongevalsaangifte invullen en een verslag van de behandeling opmaken.
  4. Bel binnen de 48 uur naar de Mutas-centrale (+32 2 272 08 80). Dit is belangrijk voor de terugbetaling van je kosten achteraf. Mutas helpt je ook met medische informatie en administratieve en financiĆ«le ondersteuning.
  5. Hou alle originele facturen goed bij. Wanneer je terugkeert naar BelgiĆ« bezorg je deze aan ons ziekenfonds. Wij berekenen dan de terugbetaling. 

Lees meer over terugbetaling van medische kosten in het buitenland

Geplande opname

Geplande medische zorg in het buitenland wordt alleen terugbetaald door ons ziekenfonds als je vooraf toestemming hebt gevraagd aan de adviserend-arts. Je mag dus niet zomaar naar het buitenland gaan voor een bevalling, een oog-lasercorrectie of plastische chirurgie. Zonder toestemming krijg je geen terugbetaling van je kosten.

Lees hoe je geplande zorg in het buitenland aanvraagt