Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Tips om taal spelenderwijs bij je kind te ontwikkelen

"Kies voor een spel dat nauw aansluit bij de leefwereld van je kind"

Wil je thuis de taalontwikkeling van je kind stimuleren? Pak het dan op een speelse en ongedwongen manier aan. Logopedist Roxanne Van Rumst deelt haar tips: van boeken tot fantasiespel.

Heb je het gevoel dat je kind het soms moeilijk heeft om zinnen te vormen? Of wil je op een leuke manier zijn of haar woordenschat uitbreiden? Er bestaan veel verschillende manieren om dat speels aan te pakken.

Het belangrijkste? “Niets forceren en het tempo van je kind volgen”, zegt logopedist Roxanne Van Rumst. Ze deelt haar tips om de taalontwikkeling op een plezante manier te stimuleren.

4 tips voor taalontwikkeling

1. Samen lezen

Samen lezen en vooral vertellen uit een boek zijn prima activiteiten om taal bij kinderen te stimuleren. “Je vraagt beter niet rechtstreeks aan je kind om dingen uit het boek te benoemen, wanthet leven is geen quiz."

“Bied wel zelf taal aan op maat van je kind. Spreekt je kind in zinnetjes van 1 woord, bied dan taal aan in zinnetjes van 2 woorden. Of geef als ouder zelf een aanzet. Begin met ‘oh kijk!’ en wijs de prent aan. Dan kan je kind herhalen en zelf aanvullen tot ‘oh kijk, regen!’.”

“Samen lezen stimuleert de fantasie en doet kinderen nadenken over hoe ze woorden en zinnen kunnen vormen. Ze leren de correcte woordstructuur, omdat jij ze als ouder eerst zelf hebt aangeboden. Veel herhaling is goed, zo komt je kind tot begrip en kennis en leert je kind om zelf taal te gebruiken.”

“Hoe vind je een geschikt boek? Het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet altijd. De leeftijd die op het boek staat vermeld, kan verwarrend zijn. Volg niet zozeer die leeftijd, maar denk vooral aan de fase waarin je kind zich bevindt.”

“Zo zijn flapjesboeken of magneetboeken heel leuk. Zo is  het magneetboek ‘De Gruffalo’ van Julia Donaldson een fijn boek om samen met kinderen te lezen. Het spreekt erg aan en brengt hun fantasie en verhalend vermogen op gang”, zegt Roxanne. 

Papa speelt met kindje spelletje in een tent

2. Samen een fantasiespel spelen

Taal, inleving en imitatie kan je stimuleren door met je kind een fantasiespel te spelen. Jullie zijn bijvoorbeeld 2 ridders in een bos. Het belangrijkste hierbij is om te vertrekken vanuit de interesse van het kind. Is je zoon of dochter gek op poppen? Of puzzelt je kind graag? Neem dat als startpunt.”

“Door een activiteit te kiezen en een spel te spelen dat nauw aansluit bij de leefwereld van je kind, zullen woorden en zinnen vlotter komen en meer ongedwongen uitbreiden”, legt Roxanne uit.

3. Samen knutselen

Samen knutselen is niet alleen plezierig, het is ook een laagdrempelig leermoment. “Je kan benoemen wat je doet, je kan kleuren aanbieden Of je kindje nu  de correcte woordenschat gebruikt of niet, is eigenlijk niet van belang. Dat komt wel. Maar jullie zijn met taal bezig.”

Wist je dat we vaker ‘knutselen’ dan je misschien zelf denkt? Er zijn een hoop alledaagse handelingen die ook ideale momenten zijn om het taalaanbod van je kind uit te breiden.

“Tijdens het knutselen kan je benoemen wat je doet”

Zo kunnen jullie de keuken induiken en balletjes rollen voor in de soep. Als ouder kan je dan een onderscheid maken tussen verschillende begrippen: grote en kleine balletjes, veel en weinig … Dat is opnieuw afhankelijk van het taalniveau waarop je kind zich bevindt. Je kind kan het verschil in betekenis zo beterbegrijpen en onthouden. Praten, praten, praten en benoemen wat je doet: dat is zo belangrijk!”, benadrukt Roxanne.

4. Samen zingen en dansen

Wat is leuker dan samen zingen en dansen? Liedjes zijn heel fijn om (onbewust) aan taal te werken. Extra tip: kies vooral voor liedjes met veel herhaling. Repetitie of herhaling is goed om kinderen woorden aan te leren. Leef jullie maar eens uit. Je kind leert niet alleen, maar kan zich ook helemaal ontspannen”, aldus Roxanne.

Wie is Roxanne Van Rumst?

Roxanne studeerde in 2018 af als logopedist. Ze werkt in het logopedieteam bij Logopedie Gent. Roxanne specialiseerde zich in taal- en leertherapie en is ook OMFT-therapeut. OMFT (oro-myofunctionele therapie) hertelt het evenwicht in het functioneren van spieren in en rond de mond.

Haar grote passie is werken met kinderen. Roxanne behandelt ongeveer de helft van de tijd kinderen met een taalprobleem (vooral kleuters) en de andere helft volwassenen met mondmotoriek- en slikproblemen.

“Of jullie kunnen de keuken induiken en balletjes rollen voor in de soep. Als ouder kan je dan een onderscheid maken tussen grote en kleine balletjes. Spreek dat ook uit. Je kind zal het verschil in betekenis begrijpen en onthouden. Praten, praten, praten en benoemen wat je doet: dat is zo belangrijk!”, benadrukt Roxanne.

Afbeelding van logopedist Roxanne Van Rumst

Kinderpsychiater Kaat Ponnet schrijft kinderboek met stotterend rupsje in de hoofdrol

Kaat Ponnet (47) is kinder- en jeugdpsychiater, en ook actief als gezinstherapeut. Ze schreef het boek ‘Help, mijn woorden blijven steken’ voor kinderen vanaf 5 jaar.

In ‘Help, mijn woorden blijven steken’ vertelt Kaat het verhaal van de vrolijke en talentvolle rups Ronel. Hij is vrolijk, maar niet altijd. Omdat Ronel stottert, heeft hij het soms lastig op school. Zijn klasgenoten, zoals de kaketoe, de eekhoorn en de aap, geven hem tips om hiermee om te gaan. Ronel leert hoe het is om zichzelf te zijn. Om tevreden te zijn met wie hij is. Hij leert zichzelf beter kennen en ontpopt zich uiteindelijk tot een prachtige vlinder. 

Afbeelding van boek Kaat Ponnet 'Help, mijn woorden blijven steken'

“Mijn dochter is mijn grootste inspiratiebron”

“Ik droomde er al langer van om eens een eigen kinderboek te schrijven”, vertelt Kaat Ponnet. “Met ‘Help, mijn woorden blijven steken’ kon ik die droom waarmaken.”

Maar dat was niet de enige motivatie voor Kaat om te schrijven. “Mijn grootste inspiratiebron? Mijn eigen dochter! Zij stotterde en ik voelde haar onzekerheid daarover. Ze had hier zelf veel vragen over. Samen zochten we naar antwoorden, maar die vonden we niet altijd. De zoektocht naar boekjes met informatie over stotteren was moeilijk. Dus besloten we om daar iets aan te doen.”

Het resultaat is een prachtig prentenboek. “Met het boek wil ik kinderen een houvast geven. Het is bedoeld voor kinderen die zelf stotteren. Ze herkennen situaties uit het boek. Ze kunnen beter begrijpen wat ze voelen en meemaken. Maar het is ook fijne lectuur voor kinderen die niet stotteren.”

“Het boekje brengt vooral ook een gesprek op gang. En leert je nadenken over jezelf. Wat zijn mijn talenten? In het verhaal heb ik een aantal handvaten verwerkt over emotionele thema’s. Het gaat over veel meer dan stotteren alleen. Op mijn website kan je ook werkbladen bij het prentenboek downloaden. Die gebruik je thuis, op school of in therapie.”