Na een raadpleging of behandeling krijg je een 'getuigschrift voor verstrekte hulp'. Dit getuigschrift ofwel doktersbriefje, briefje van kinesist of tandarts, ziekenhuisfactuur ... legt een hele weg af voor de terugbetaling op je rekening staat.
Hoe doktersbriefje indienen?
Op deze pagina
Papier of digitaal?
Je zorgverlener kan op 2 manieren te werk gaan:
- Ofwel stuurt die je e-attest of digitaal doktersbriefje via een beveiligde databank rechtstreeks naar ons ziekenfonds. Alles gaat snel: wij storten je terugbetaling meteen op je rekening.
- Ofwel krijg je een papieren getuigschrift voor verstrekte hulp. Dit getuigschrift blijft maximaal 2 jaar geldig na het einde van de maand waarin de zorg werd verleend. Getuigschrift kwijtgespeeld? Vraag je dokter, kinesist of het ziekenhuis dan om een kopie (duplicaat) en bezorg het ons.
Hoe bezorgen?
- Plak een roze ziekenfondsklever op je doktersbriefje en op eventuele bijhorende documenten.
- Heb je een doorverwijsformulier voor een specialist, een voorschrift of ander extra document, maak het dan vast (bijvoorbeeld met een nietje) aan het getuigschrift zodat je meer terugbetaald krijgt.
- Stop je documenten zonder omslag in een van onze rode brievenbussen (niet in een bus van bpost) of geef ze af in een van onze ziekenfondskantoren. Hier vind je alle adressen.
Welk traject legt mijn getuigschrift af?
Steek je je papieren getuigschrift in een van onze brievenbussen? Dit is de weg die je doktersbriefje vervolgens aflegt:
- We maken onze brievenbussen dagelijks leeg.
- Je documenten worden centraal verzameld, gesorteerd en door verschillende diensten verwerkt. Afhankelijk van de prestatie op je getuigschrift gebeurt dit manueel of via scanning. Steek je meerdere documenten in de brievenbus? Dan kan het zijn dat je de terugbetalingen niet gelijktijdig ontvangt.
- Maximaal 5 werkdagen later staat het geld op je rekening.
- Ontving je nog geen terugbetaling omdat het attest foutief was ingevuld? Dan brengen wij jou op de hoogte.
Tips voor een vlotte verwerking
Kijk je doktersbriefje na
Controleer of je getuigschrift volledig en correct is:
- gegevens en handtekening arts
- datum
- het betaalde bedrag
- nomenclatuurcode (6 cijfers per code)
- is je naam correct?
Niet helemaal in orde? Contacteer je zorgverlener om het aan te passen, mét datum en paraaf van de arts.
Als we een onvolledig doktersbriefje ontvangen, moeten we je zorgverlener contacteren. Het kan tot 3 weken duren voor de fout is rechtgezet en je je terugbetaling ontvangt.
Kleef altijd een roze klever
Noteer op élk document je rijksregisternummer of plak er een roze klever op.
Gebruik geen omslag
Steek je documenten los in de bus. Een omslag is niet nodig. De verwerking loopt vlotter zo.
Heb je meerdere documenten die bij elkaar horen? Zoals een doktersbriefje en een voorschrift, bijvoorbeeld bij kinesitherapie, steunzolen of orthodontie? Maak de documenten dan aan elkaar vast. Zo blijven ze bij elkaar. Ons ziekenfonds kan je alleen terugbetalen als we alle nodige documenten hebben.
Kijk je rekeningnummer na
Zorg dat je terugbetaling op de juiste rekening wordt gestort. Via ons internetloket e-Mut kan je je rekeningnummer makkelijk nakijken en wijzigen.
Tips voor een vlotte verwerking
Kijk je doktersbriefje na
Controleer of je getuigschrift volledig en correct is:
- gegevens en handtekening arts
- datum
- het betaalde bedrag
- nomenclatuurcode (6 cijfers per code)
- is je naam correct?
Niet helemaal in orde? Contacteer je zorgverlener om het aan te passen, mét datum en paraaf van de arts.
Als we een onvolledig doktersbriefje ontvangen, moeten we je zorgverlener contacteren. Het kan tot 3 weken duren voor de fout is rechtgezet en je je terugbetaling ontvangt.
Kleef altijd een roze klever
Noteer op élk document je rijksregisternummer of plak er een roze klever op.
Gebruik geen omslag
Steek je documenten los in de bus. Een omslag is niet nodig. De verwerking loopt vlotter zo.
Heb je meerdere documenten die bij elkaar horen? Zoals een doktersbriefje en een voorschrift, bijvoorbeeld bij kinesitherapie, steunzolen of orthodontie? Maak de documenten dan aan elkaar vast. Zo blijven ze bij elkaar. Ons ziekenfonds kan je alleen terugbetalen als we alle nodige documenten hebben.
Kijk je rekeningnummer na
Zorg dat je terugbetaling op de juiste rekening wordt gestort. Via ons internetloket e-Mut kan je je rekeningnummer makkelijk nakijken en wijzigen.
Tips voor een vlotte verwerking
Kijk je doktersbriefje na
Controleer of je getuigschrift volledig en correct is:
- gegevens en handtekening arts
- datum
- het betaalde bedrag
- nomenclatuurcode (6 cijfers per code)
- is je naam correct?
Niet helemaal in orde? Contacteer je zorgverlener om het aan te passen, mét datum en paraaf van de arts.
Als we een onvolledig doktersbriefje ontvangen, moeten we je zorgverlener contacteren. Het kan tot 3 weken duren voor de fout is rechtgezet en je je terugbetaling ontvangt.
Kleef altijd een roze klever
Noteer op élk document je rijksregisternummer of plak er een roze klever op.
Gebruik geen omslag
Steek je documenten los in de bus. Een omslag is niet nodig. De verwerking loopt vlotter zo.
Heb je meerdere documenten die bij elkaar horen? Zoals een doktersbriefje en een voorschrift, bijvoorbeeld bij kinesitherapie, steunzolen of orthodontie? Maak de documenten dan aan elkaar vast (bijvoorbeeld met een nietje). Zo blijven ze bij elkaar. Solidaris kan je alleen terugbetalen als we alle nodige documenten hebben.
Kijk je rekeningnummer na
Zorg dat je terugbetaling op de juiste rekening wordt gestort. Dit is standaard het rekeningnummer op wiens naam het lidboekje staat. Wens je toch een ander rekeningnummer te gebruiken? Wijzigen kan via onze website.