Goed nieuws: vanaf 1 januari 2026 hoef je het ziekteattest van je huisarts niet meer zelf naar je ziekenfonds te sturen als je langer dan 14 dagen ziek bent of als je arbeidsongeschiktheid verlengd wordt. Je huisarts maakt dan een elektronisch getuigschrift van arbeidsongeschiktheid (eGAO) op en stuurt dat digitaal door naar je ziekenfonds. Minder administratie voor jou én voor je huisarts.

Hoe werkt het?
- Je huisarts stelt vast dat je langer dan 14 dagen arbeidsongeschikt bent of verlengt je attest.
- Je huisarts maakt een eGAO op en stuurt het digitaal naar je ziekenfonds.
- Jij krijgt een bewijs van de aangifte. Vraag dit zeker, zo weet je dat alles goed is verlopen.
Wanneer krijg je nog een papieren attest?
- Als je huisarts het attest niet digitaal kan versturen door technische problemen.
- Als je minder dan 14 dagen ziek bent en toch een attest nodig hebt (bijvoorbeeld voor interimwerk of als je werkzoekend bent).
- Als een andere arts dan je huisarts (bijvoorbeeld een specialist) je arbeidsongeschikt verklaart.
Bezorg het papieren getuigschrift altijd op tijd aan je ziekenfonds.
Belangrijk: een getuigschrift is maximaal 3 maanden geldig. Ook bij ernstige ziekte moet je na 3 maanden een nieuw attest laten opmaken.
Wat als je hervalt in ziekte?
Er verandert ook iets aan het gewaarborgd loon:
- Situatie: je was langdurig ziek, gaat opnieuw werken, maar hervalt na enkele weken.
- Nieuwe regel vanaf 1 januari 2026: je werkgever betaalt pas opnieuw gewaarborgd loon als je minstens 8 weken opnieuw aan het werk was.
- In die tussentijd heb je een attest nodig om een uitkering van je ziekenfonds te krijgen:
o Langer dan 14 dagen ziek? Je huisarts stuurt het attest digitaal door.
o Minder dan 14 dagen ziek? Vraag een papieren attest en bezorg het zelf aan je ziekenfonds.
Volg je dossier online via e-Mut
In e-Mut, het internetloket van Solidaris, volg je je uitkeringsdossier van aangifte tot betaling:
- Is je ziekte-aangifte goed aangekomen?
- Wat is de status van je dossier?
- Hoeveel bedraagt je uitkering?
- Wanneer krijg je je eerste betaling?
Je kan ook je inlichtingenblad digitaal invullen en indienen. Dat bespaart tijd én een postzegel.
Wat moet je doen?
- Meld je aan op ons internetloket e-Mut.
- Bekijk je situatie in de rubriek ‘Uitkeringen’.