Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Hulpmiddelen om niet te vallen: Lea (83) kiest voor personenalarm

"2 uur lag Lea op de koude vloer. Rechtstaan lukte niet. Met een personenalarm hoeft ze dit nooit meer mee te maken."

2 uur. Zo lang lag Lea (83) op een koude vloer. Rechtstaan kon ze niet, want haar linkerkant wil niet altijd meer mee. Dus zorgde haar dochter voor een personenalarm, zodat ze dit nooit meer hoeft mee te maken.

“Begrijp me niet verkeerd”, legt Lea’s dochter Katrien uit, “mijn mama is met haar 83 jaar nog erg goed te been. Mijn dochter Lien wou haar zelfs inschrijven voor het programma ‘De Wereld Rond met 80-jarigen’, maar als ze valt, geraakt ze niet meer recht.”

Personenalarm geregeld

Een vriendin van Lea lag zo wel 2 volle dagen op de grond na een val. Ze kon haar telefoon niet bereiken om hulp te bellen. Dat zette Lea aan het denken. Sindsdien dragen zij en haar vriendin een personenalarmsysteem rond hun nek. Daarmee kunnen ze snel hulp inroepen als dat nodig is. Met een druk op de knop kan je praten met de alarmcentrale, die de ernst van de situatie inschat en eventueel je opgegeven contactpersonen waarschuwt of de hulpdiensten belt. Zo voorkom je dat je urenlang op hulp moet wachten.

“Mama is een trotse,” lacht Katrien. “20 jaar geleden kreeg ze helaas borstkanker. Hoewel ze genas via een borstamputatie, is ze sindsdien beperkt in haar bewegingen aan haar linkerkant. Ze kon bijvoorbeeld haar sokken niet meer aantrekken. Dat merkten mijn zus en ik pas toen we haar met 1 sok zagen rondlopen. Dus kochten we een kousenaantrekker, waarmee ze haar kousen zelf weer kan aantrekken.”

Hulpmiddelen voor je ouders met advies van ergotherapeute 

Katrien en haar zus wisten niet of hun moeder wel blij zou zijn met zo’n hulpmiddel. “Keuzes maken voor je ouders blijft raar,” vertelt ze. “Niet alle ouders aanvaarden zomaar een hulpmiddel. Toch willen we die pijnlijke vallen voorkomen. Naast een personenalarmsysteem legden we op aanraden van de ergotherapeute bij onze mama ook antislipmatten en plaatsten we handgrepen in de badkamer.”

Ergotherapeute Ilse legt uit: “We merken dat kinderen vaak met vooroordelen moeten afrekenen als ze een hulpmiddel voor hun ouders kopen. Hun ouders worden een dagje ouder, maar zijn niet altijd klaar om dat te accepteren. Ten 1ste is het moeilijk om te aanvaarden dat ze op een leeftijd zijn gekomen dat een hulpmiddel nodig is. Ten 2de voelt hulp krijgen van hun kind als de omgekeerde wereld.

Als ergotherapeuten bekijken we elke situatie apart en geven we gratis advies. Met een paar simpele trucjes kunnen we hun leven meestal een stuk veiliger en comfortabeler maken. Als lid van het ziekenfonds krijg je korting op hulpmiddelen, wat de drempel soms verlaagt. Maar trots blijft de grootste drempel. Meestal merken we achteraf toch dat de senioren erg gelukkig zijn met de aanpassingen die we aan hun woning doen en verdwijnen hun vooroordelen als sneeuw voor de zon.”

Samen valrisico’s bespreken tijdens de Week van de Valpreventie

Van 21 tot en met 27 april 2025 vindt de Week van de Valpreventie plaats, een initiatief van het Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie Vlaanderen. Met de slogan ‘Ik neem mijn valrisico onder de loep en bespreek het’, heeft de campagne het doel om het taboe rond valpreventie te doorbreken. Wereldwijd valt er elke seconde een 65-plusser, een alarmerend aantal dat vraagt om actie en openheid.

“Veel ouderen praten liever niet over hun valrisico’s of eerdere valervaringen,” legt ergotherapeute Ilse uit. “Toch is dat gesprek noodzakelijk om ongelukken te voorkomen. Het delen van zorgen en ervaringen helpt om praktische oplossingen te vinden en risico’s samen aan te pakken.” Een personenalarmsysteem kan bijvoorbeeld snelle hulp garanderen, maar de focus ligt vooral op preventie: voorkomen is altijd beter dan genezen.

Katrien, die samen met haar moeder aan een veilige woonomgeving heeft gewerkt, benadrukt het belang van dit gesprek: “In het begin vond mama het lastig om toe te geven dat er aanpassingen nodig waren. Maar na een goed gesprek konden we samen beslissingen nemen, en nu weten we dat ze veilig is. Dat geeft ons allemaal gemoedsrust.”

Tijdens de Week van de Valpreventie draait alles om bewustwording en dialoog. Door valrisico’s bespreekbaar te maken, kunnen we samen zorgen voor een veiligere omgeving voor iedereen. Laten we het taboe doorbreken en samen vallen voorkomen!