Een medische ingreep of behandeling is geen kinderspel. En soms loopt er iets mis. Wat doe je dan? De procedure voor een schadevergoeding is lang en moeilijk, maar ons ziekenfonds is er om je te helpen en te begeleiden.
Anja (56), patiënt en lid van ons ziekenfonds:
“Medische ingreep die foutloopt? Ga naar je ziekenfonds”
Maart 2015. Anja ondergaat een colonoscopie (dikkedarmonderzoek). Om 11 uur binnen, om 13 uur thuis. Tenminste, dat was het plan. “Tijdens het onderzoek kreeg ik een perforatie, een gaatje in mijn darm. Er volgde een operatie, maar het gaatje werd niet goed gedicht”, zegt ze.
Een nieuwe operatie, na een abces als een tennisbal, ging niet goed. “De wonde groeide nooit toe. In een universitair ziekenhuis ging ik in 7 dagen nog 5 keer onder het mes. Tevergeefs. Dan vond ik in een ander ziekenhuis een dokter die mijn leven redde.”
Dubbelplooien van de pijn
“Het ging goed, tot de breuk in mijn buik en een obstructie (knoop) in mijn darmen. 6 maanden in het ziekenhuis, verschillende operaties, 2 keer was ik bijna dood. Mijn vertrouwde dokter wilde ten slotte nog 1 keer opereren. Het was de 17de operatie. Vandaag kan ik daar nog altijd terecht.”
Van de 5 jaar na de colonoscopie lag Anja 1,5 jaar in het ziekenhuis. “Ik leef niet meer, ik overleef. Ik heb constant pijn, angst ... Soms plooi ik dubbel van de pijn na het eten. Ik heb chronische diarree en ben blijvend invalide verklaard voor 25 %.”
“Ik leef niet meer, ik overleef”
Procedure bij Fonds voor Medische Ongevallen
“Het werd moeilijk met de ziekenhuisfacturen en we gingen langs bij de Dienst Maatschappelijk Werk van het ziekenfonds. De medewerkster vermoedde een medisch ongeval en stuurde ons naar de Juridische dienst, voor een procedure bij het Fonds voor Medische Ongevallen (FMO). Het zou een lange weg worden, maar ik wilde gerechtigheid. Al was het een ‘sorry’ van de dokter.”
“Piet en Véronique van de dienst Jurimut waren mijn steun, ik ben hen zo dankbaar. Meerdere keren belde ik huilend. Ik moest alle documenten indienen, maar het ziekenfonds volgde alles verder op. Ook de adviserend-arts Johan wil ik bedanken. Hij ging mee naar de FMO-expertise. Ik kan zeggen: daar kraken ze je.”
Op 22 maart 2016 dienden we Anja’s dossier in bij het FMO. In januari 2021 kreeg ze haar schadevergoeding. “Een beetje gerechtigheid, maar ik ben niet genezen. Mijn leven krijg ik niet terug. Gaat het mis bij een medische ingreep? Niet aarzelen, ga naar je ziekenfonds.”
Véronique, juriste bij ons ziekenfonds:
“Twijfel je? Laat je dossier bekijken”
Véronique volgt meer dan 100 dossiers met medische ongevallen of fouten op. “Het verschil tussen een ongeval en een fout? De aansprakelijkheid. Wordt een arts aansprakelijk gesteld, dan is het een medische fout. Een chirurg die een klemtang of sponsje achterlaat in je lichaam, maakt een fout.”
Fout moet je bewijzen
“Is er sprake van een medische fout, dan moet je het kunnen bewijzen. Niet altijd evident. Neem een infectie na een operatie. Die kan het gevolg zijn van slecht gereinigd materiaal. Toon maar eens aan dat een ziekenhuis niet alle voorschriften volgde. Vaker gaat het om een medisch ongeval. Een typisch voorbeeld is een baby die geraakt wordt met de scalpel (operatiemesje) bij een keizersnede. ”
Een medische ingreep gaat mis. Wat dan?
“Lukt een gesprek met je behandelende arts of de ombudsdienst van het ziekenhuis niet? Ga dan naar je ziekenfonds. Onze arts gaat na wat er verkeerd liep. Jij bezorgt alle medische documenten voor je dossier aan ons ziekenfonds, wij kijken na of alles volledig is.”
“Denken we aan een ongeval dat in aanmerking komt voor het FMO, dan starten we de adviesaanvraag op. Heeft je zaak weinig kans op slagen, dan zeggen we dat ook. Zo weet je waar je staat.”
“Bij een deskundig onderzoek voor het FMO kan onze raadgevend arts meegaan. Je zit voor een dokter van het FMO die soms intimiderend is. Onze arts staat je bij met raad en vertaalt de medische termen helder.”
Kan het tot een rechtszaak komen?
“Ja, als wij niet akkoord gaan met de berekening van de schadevergoeding door het FMO. Blijft het FMO na onze bezwaren vasthouden aan die berekening, gaat het om een groot verschil en staat ons lid erachter, dan kunnen we een gerechtelijke procedure starten. Ook als het FMO volgens ons geen juist advies geeft en het medisch ongeval afwijst, kunnen we naar de rechtbank gaan.”
“Wij regelen en betalen die procedure. Als je de zaak wint, moet je enkel een klein percentage van de schadevergoeding afstaan. Dat we de hele (financiële) weg met je afleggen tot bij de rechter, is voor veel mensen een geruststelling. Wij geven de patiënt een stem. Twijfel je? Laat je dossier bekijken. Je hebt niets te verliezen.”
“Wij geven de patiënt een stem. Dat we de hele weg met je afleggen, zelfs tot bij de rechter, is een geruststelling”
Het ABC van een medisch ongeval
Wat is het Fonds voor Medische Ongevallen (FMO)?
Bij schade als gevolg van een medische ingreep kan je het FMO om advies vragen en eventueel een schadevergoeding krijgen. Het FMO onderzoekt schadegevallen sinds 2 april 2010. Hun tussenkomst is gratis.
Medische fout (medisch ongeval met aansprakelijkheid)
Maakt je dokter een fout, dan kan hij aansprakelijk gesteld worden. Een arts móét de nodige inspanningen doen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen, zoals de juiste voorzorgen nemen en voorzichtigheid tonen. In bepaalde gevallen moet je arts een concreet resultaat halen. Opgelet: het is aan de patiënt om een fout te bewijzen.
Medisch ongeval zonder aansprakelijkheid
Soms volgt tijdens of na een ingreep een zware complicatie, waardoor een patiënt abnormale schade ondervindt. De wet zegt dat het FMO dan een schadevergoeding moet betalen.
Al zijn er voorwaarden.
De schade moet ...
- ... abnormaal zijn: is het een uitzonderlijke complicatie of was de schade te verwachten?
- ... voldoen aan de wettelijke ernstgraad.*
*Je moet voldoen aan een van deze voorwaarden: (1) een blijvende invaliditeit van 25 % of meer; (2) een tijdelijke arbeidsongeschiktheid (al dan niet aan 100 %) gedurende minstens 6 opeenvolgende maanden of 6 niet-opeenvolgende maanden over een periode van 12 maanden; (3) een zware verstoring van de levensomstandigheden of (4) een overlijden.