Als iemand uit je naaste omgeving sterft, komt er veel op je af. Hevige emoties, maar spijtig genoeg ook een hele administratieve mallemolen en een hoop praktisch geregel. Ons ziekenfonds wil je niet in de kou laten staan en helpt je zoveel mogelijk bij een overlijden. Ziekenfondsadviseur Veronique Livens legt uit hoe.
Kort na het overlijden neemt een begrafenisondernemer meestal al veel op zich. Maar er blijven ook nog heel wat andere zaken over. Daarvoor kan je terecht bij je ziekenfondsadviseur, dichtbij en vertrouwd.
Persoonlijk contact
“Heel wat mensen weten gelukkig wel dat ze na een overlijden bij ons kunnen aankloppen voor hulp. We geven het ook zoveel mogelijk mee, via de website, aan het loket en in S-magazine”, vertelt Veronique.
“Soms melden mensen het sterfgeval zelf en vragen ze om een afspraak. Maar we krijgen de informatie ook door via onze interne diensten. Dan nemen wij contact op met de mensen, het liefst via telefoon, zodat we ons kunnen voorstellen en laten weten hoe we ondersteuning kunnen bieden.”
Meer dan alleen ziekenfondszaken regelen
“De meeste mensen zitten met administratieve en praktische vragen: ‘Ik heb nog dokterskosten, worden die terugbetaald?’ of ‘Wat met hulpmiddelen die ik moet inleveren?’. Vaak beginnen we dan ook met het regelen van de ziekenfondszaken, zoals het stopzetten van de aansluiting en het dossier, de hospitalisatieverzekering, eventuele uitkeringen … Bij het overlijden van een partner kijken we ook of de achterblijvende persoon ‘ten laste’ was, want dan moet de inschrijving bij het ziekenfonds opnieuw geregeld worden”, weet Veronique.
Maar ook niet-ziekenfondszaken nemen de adviseurs voor hun rekening. “Hoe staat het met facturen voor gas en elektriciteit, de verzekeringen, een eventueel huurcontract, klantenkaarten, lidmaatschappen of abonnementen …? Het kan heel ver gaan. Enkel voor de opvolging van het erfrecht kunnen we niet instaan, dat is voor de notaris.”
Uitgebreide checklist
De ziekenfondsadviseurs werken met een uitgebreide checklist, zodat er zeker niets tussen de mazen van het net glipt. Dit overlopen we:
- Aangifte van overlijden
- Werkgever/groepsverzekering inlichten
- Boekhouder inlichten (bij zelfstandige)
- Financiële instellingen
- Pensioenen
- Ziekenfonds
- Zorgverzekering
- Uitkering voor mindervaliden (FOD)
- Arbeidsongevallen/beroepsziekten
- Werkloosheidsuitkering, brugpensioen, tijdskrediet, loopbaanonderbreking, themaverlof ...
- Onderhoudsgeld voor kinderen, ex-echtgenoot, ouders of partner in zorginstelling ...
- Kindervergoeding
- Studietoelagen
- Auto
- Verzekeringen
- Aangifte nalatenschap
- Testament
- Huurcontracten
- Belastingen
- Diensten verwittigen (water, gas en elektriciteit, telefoon … )
- Sociale voordelen
- Abonnementen en lidmaatschappen
- Klantenkaarten
- Post doorsturen
- Thuiszorg
- Psycho-sociale begeleiding/rouwverwerking
Luisterend oor
Naast de administratieve hulp bieden Veronique en haar collega’s ook emotionele steun. “Mensen hebben er soms nood aan om gewoon hun verhaal te doen. Ook daar maken we tijd voor. We zijn geen therapeuten, maar dat hoeft niet. Een luisterend oor bieden, is vaak genoeg. Als het nodig is, raden we mensen aan om eens langs te gaan bij een psycholoog. Wij zitten ook niet aan het loket, maar ontvangen de mensen in een aparte ruimte, in alle privacy. En we hebben tijd, het hoeft niet snel-snel te gaan”, benadrukt Veronique.
Omgaan met hevige emoties is niet altijd even gemakkelijk. “De ene situatie grijpt je meer aan dan de andere. Soms moet ik na een gesprek even een luchtje scheppen, maar tijdens de begeleiding heb ik mijn emoties onder controle. Mensen hoeven in die moeilijke periode ook helemaal geen schroom te hebben om een vraag te stellen. Je valt ons niet lastig, we zíjn er in emotioneel overweldigende momenten. Spring dus gewoon binnen wanneer het je uitkomt.”
François (77) kreeg hulp van ziekenfondsadviseur Veronique
“Na het plotse overlijden van mijn vrouw was ik even het noorden kwijt," vertelt François. "In de 1ste plaats door de emoties, maar ook door alle administratie die op me afkwam. Vroeger deed mijn vrouw al het papierwerk. Maar ik stond er niet alleen voor. Veronique, mijn ziekenfondsadviseur, maakte tijd om naar mijn verhaal te luisteren. Zij gaf advies, hielp me bij het papierwerk en zorgde er zelfs voor dat ik nu 1 keer per week hulp krijg in het huishouden.”