Harry (62) was op vakantie in Nederland, toen hij het plots erg benauwd kreeg. Hij werd opgenomen in het ziekenhuis. Gelukkig kon hij rekenen op medische bijstand van Mutas.
“Ik heb COPD, een chronische longaandoening, dus ik wist dat het niet goed was. Mijn vriendin belde een ambulance en ik werd naar het ziekenhuis gebracht”, vertelt Harry. “De dokters zagen meteen dat het ernstig was. De diagnose: een zware longontsteking. Ik bleef 10 dagen in het ziekenhuis, waarvan 1 dag op intensieve zorgen.”
Medische bijstand in het buitenland
“Ik had nog nooit medische bijstand nodig gehad in het buitenland, dus ik wist zelfs niet dat Mutas bestond. Ik vroeg aan mijn vriendin om naar het ziekenfonds te bellen en de alarmcentrale van Mutas nam het dan over. Zij namen contact op met het ziekenhuis en overlegden met de dokters.”
“De alarmcentrale hield ook mijn vriendin op de hoogte van mijn toestand. En ze hielp met de praktische en administratieve organisatie van mijn opname. Het was een grote geruststelling dat die medische bijstand van Mutas er was. Zo kon ik me volledig focussen op mijn herstel”, weet Harry.
“Ook achteraf stond de alarmcentrale klaar. Om te helpen met de betaling van de facturen bijvoorbeeld. Zo kreeg ik een rekening van maar liefst 700 euro in de bus, alleen voor de ambulance! Ik stuurde de factuur op naar Mutas en zij regelden alles. De rekening van het ziekenhuis heb ik zelfs nooit gezien, die werd rechtstreeks geregeld met Mutas.”
“De rekening van het ziekenhuis heb ik nooit gezien, die werd rechtstreeks geregeld met Mutas”
Hoeveel kostte de ziekenhuisopname van Harry in Nederland?
Wat is Mutas?
Mutas is de reisbijstandsverzekering van ons ziekenfonds. Die medische bijstand zit inbegrepen in je lidgeld. Dankzij Mutas ben je overal ter wereld verzekerd als je medische zorg nodig hebt. Mutas neemt contact op met het ziekenhuis, regelt een eventuele repatriëring ... en betaalt ook je facturen. Je betaalt zelf enkel een franchise. Die bedraagt ondertussen (bedragen geldend op 1 januari 2025) tussen 150 en 500 euro, afhankelijk van het land en het type zorg.
Ga je op vakantie? Houd dan zeker het telefoonnummer van de alarmcentrale van Mutas bij de hand: +32 2 272 08 80. Bel binnen 48 uur naar de medische bijstand wanneer je een ongeval hebt of wordt opgenomen in het ziekenhuis. De alarmcentrale helpt je dan verder.
Tip: altijd je Europese ziekteverzekeringskaart op zak
In de meeste Europese landen heb je met je Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) recht op terugbetaling van je medische kosten.
Je kan je EZVK op papier aanvragen, maar vanaf nu vind je jouw EZVK ook in e-Mut, het internetloket van ons ziekenfonds. Met 1 klik heb je een pdf-document dat je kan afdrukken of mailen. Meld je aan in e-Mut en kijk in de rubriek 'Self service' bij 'Buitenland'.