Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Door een probleem bij verzendingsfirma zijn de brieven voor de betaling van onze verzekeringen later dan voorzien verstuurd. Meer weten

Karen (42): “Eén persoon beet zich vast in ons dossier en die persoonlijke aanpak stelde ons gerust”

Karens man is een gedreven ondernemer, maar soms ook een chaoot. Toen hij met spoed werd opgenomen in het ziekenhuis met hartproblemen, schoot Solidaris te hulp.

Van kastje naar de muur … tot Solidaris een oplossing bood

“Ik werd doorverwezen naar de sociale kas voor zelfstandigen. Die stuurden me terug naar … het ziekenfonds. Ik werd heen en weer geslingerd, er gebeurde niks en ik vreesde voor zeer hoge kosten.”

Tot Karen contact opnam met Solidaris. “Mijn man kon overstappen. Ik werd uitgenodigd in een kantoor en meteen zochten we samen naar een oplossing.”

“Dankzij Solidaris moesten we zelf niet de volledige ziekenhuiskosten betalen. Zo zaten we niet met gigantische rekeningen, bovenop alle andere zorgen.”

“Bij Solidaris was mijn man geen nummer, ‘het zoveelste geval’”

Begripvolle aanpak

Administratieve problemen werden ook opgelost. “De medewerkers van Solidaris pakten het dossier aan en gingen door tot de best mogelijke uitkomst. Ik hoefde amper iets te doen, behalve documenten invullen. En ik kreeg bij elke stap een heldere en duidelijke uitleg.”

Bovenal voelde Karen zich gehoord. “Mijn man was geen nummer, ‘het zoveelste geval’. Bij zijn oorspronkelijke ziekenfonds dacht ik dat we gewoon vastzaten. Maar bij Solidaris voelde ik begrip.”

“Al was mijn man niet in orde, toch hebben ze doorgezet. Het is niet omdat je een administratieve puinhoop bent, dat je een slecht iemand bent die niet mag krijgen waarop hij wettelijk recht heeft.

Karen ging met haar vraag naar Solidaris

Fotografie ©Karel Duerinckx

Mensentaal

Karen kon terecht bij een vast aanspreekpunt. “Een opluchting, ik moest niet telkens het complexe verhaal uitleggen aan verschillende mensen. Eén persoon beet zich vast in ons dossier, tot het einde”, weet ze.

“De persoonlijke en serieuze aanpak stelde ons gerust. Die menselijke kant zie ik ook in de communicatie die we ontvangen. Elke brief of mail is geschreven in mensentaal: je begrijpt wat erin staat. Dat is niet overal het geval.”

Voel je goed bij je ziekenfonds

“Mijn raad is: ‘zorg dat je je goed voelt bij je ziekenfonds’. Denk echt na over wie je kiest. Meestal loopt alles vlotjes, betaal je je bijdrage, en heb je het ziekenfonds niet nodig. Tot er plots wél iets misgaat. Dan is de juiste steun onbetaalbaar.”

“Solidaris ging tot het uiterste. Niks dan lof en dankbaarheid daarvoor”, besluit Karen.