Manuel werkt intussen 2 jaar bij Solidaris. Na 17 jaar als manager in de retail deed de lockdown hem twijfelen over zijn job. “Ik was een werkbeest, altijd aan het werken, altijd op de baan of in het buitenland. En ook als ik thuis was, wachtte er altijd wel een mail of appje. Ik verdiende goed maar was dan ook 24/7 bereikbaar. Het verplichte thuiszitten in de coronaperiode heeft me aan het denken gezet: is dit wat ik wil voor de rest van mijn carrière? Doe ik wel iets ‘essentieels’? Tegelijkertijd begon ik de qualitytime met mijn gezin veel meer te appreciëren. Ik wou het voortaan anders.”
“Ik wist dat ik zou moeten inboeten op bepaalde jobvoorwaarden, maar wou dat alleen doen voor een functie die me een betere work-life-balans zou opleveren én die waardevol is. Ik wil iets betekenen voor mensen. En daarom heb ik doelbewust bij Solidaris gesolliciteerd.”
Hoe kan ik je helpen?
Vroeger dacht ik constant: “Wat kan ik je verkopen?”, nu begroet ik elke bezoeker met: “Hoe kan ik je helpen?”.
Jobinhoud en mensenkennis
“Je dag hangt af van welke vragen je krijgt. Soms bezorg je heel simpel de juiste documenten, attesten of roze klevers. We zorgen ook voor inschrijvingen of geven geboortevoordelen mee als er een kindje geboren is. We krijgen veel de vraag of iemand recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming. Da’s best een grote verantwoordelijkheid, want je zorgt mee voor mensen hun budget. Een fout maken kan grote gevolgen hebben. Maar het is wel zinvol werk.”
“Je moet altijd verder denken. Iemand die iets specifieks komt vragen, heeft misschien ook wel baat bij andere voordelen of diensten. Je zoekt mee naar oplossingen om mensen hun situatie te verbeteren. Mensen écht helpen, dat appreciëren ze. En dat geeft mij veel voldoening.”
“Je hebt vlugge contacten met mensen die eenmalig binnenspringen, maar er zijn evengoed mensen die regelmatig langskomen en die je bij naam en toenaam kent. Er zijn zelfs mensen die bijna elke dag even binnenlopen voor een praatje. Je leert omgaan met zoveel diverse persoonlijkheden, leert ‘de juiste taal’ spreken.”
“Ik ontvang bezoekers, tijdens de open zituren of op afspraak. Daarnaast volgen we ook de mailbox op en doen we callbacks. Als mensen te lang moeten wachten aan de telefoon kunnen ze vragen om teruggebeld te worden. En dan bellen we hen zodat ze snel de juiste info krijgen.”
Carrièreswitch en opleiding
“Ik was niet opgeleid in de zorgsector. Maar eigenlijk maakte dat niet uit, omdat je toch een specifieke opleiding krijgt binnen Solidaris. Die duurt 6 maanden. De eerste week volg je een algemene opleiding over het ziekenfonds. Daarna leer je een maand lang alles over wetgeving en ziekteverzekering in theorie en ga je al eens losse dagen naar het ziekenfondskantoor.
“De volgende 5 maanden volg je stage in het kantoor. Je krijgt dan een mentor die je de hele tijd begeleidt. In het begin volg je mee, daarna doe je een stoelswitch en ga je stilaan meer zelf doen.”
“Tussentijds wordt je kennis getoetst en word je bijgestuurd. Je wordt dus niet voor de leeuwen gegooid. Na die 6 maanden ben je echt klaar om het werk alleen te doen. Al blijft er altijd een team achter je staan, voor goeie raad of info.”
Gevarieerd team en taken
“Mijn team is heel gevarieerd. Je hebt jonge mensen en anciens, allemaal verschillende karakters en allemaal verschillende talenten. Bij Solidaris kan je die talenten extra gebruiken. Naast het gewone werk in het ziekenfondskantoor, bestaan er sterrollen. Je krijgt dan extra verantwoordelijkheden zoals de planning of communicatie. En dat maakt je dagen extra afwisselend.”
“Ik heb de sterrol communicatie: ik modereer onze teammeetings en lunchcalls, filter belangrijk nieuws voor de collega’s ... en ik ben intussen ook mentor, wat betekent dat ik nieuwe collega’s mee opleid en coach. Daarin komt mijn ervaring als manager in mijn vorige job goed van pas. Want je leert je pupil niet alleen omgaan met de wetgeving of software, je moet hen ook motiveren. Fijn dat ik mijn sterktes en competenties van mijn oude job kan benutten in mijn nieuwe wereld.”
Kantoorleven
“Ons team werkt verspreid over verschillende kantoren binnen de stad. Elke wijk heeft een ander publiek en stelt andere vragen. Omdat je in verschillende kantoren werkt, werk je ook met verschillende collega’s samen. Niet elke dag zit je naast dezelfde collega. De planning verschilt elke week. Soms is het dan ook al een tijdje geleden dat je een collega nog eens gezien hebt, en dan is dat een leuk weerzien als je samen in hetzelfde kantoor ingepland bent.”
“We werken samen om dossiers op te lossen. Want als het kantoor niet open is, ligt er achter de schermen nog een heleboel werk. Dan helpen we elkaar.”
Opleidingscultuur
“Wat ik mooi vind bij Solidaris, is dat je een heel uitgebreide opleiding krijgt als je start met werken. Maar ook daarna word je nog gestimuleerd om bij te leren of zelfs intern door te groeien. We mogen tijdens onze werkuren extra opleidingen volgen, die je telkens weer sterker maken.”
“Onlangs volgde ik een workshop rond armoede, daar worden we dagelijks mee geconfronteerd in het ziekenfondskantoor. Dat was een eyeopener en gaf me veel meer inzicht in de leefwereld en gevoelens van mensen die leven in armoede.”