Meggie Lambrechts woont samen met haar man en 3 dochters in Hoboken. Haar oudste dochter Evien (7) volgde 1 jaar lang logopedie. “Als ouder volg je alles vanop de 1ste rij mee tijdens een logopediesessie. Da’s handig, want dan weet je hoe je het thuis moet aanpakken.”
Toen Evien in de kleuterschool zat, trok de kleuterjuf aan de alarmbel. “Evien was als decemberkindje bij de jongsten van haar klas. Haar juf merkte enkele problemen op, zowel motorisch (op vlak van bewegingen) als op het vlak van taal. Volgens haar was het een goed idee om het verder te laten onderzoeken. Evien was net geen 5 jaar oud toen we gestart zijn met logopedie.”
Diagnose en opstart van logopedie
Meggie en Evien kwamen terecht bij een multidisciplinair team. Dat bestaat uit verschillende specialisten binnen hun vak. Ze bundelen hun kennis in functie van de patiënt. “Evien had een motorische en taalachterstand. En een lage spiertonus. Dat betekent dat haar mondspieren niet sterk genoeg waren. Je kon Evien soms moeilijk verstaan. Ze kon woorden niet krachtig en helder uitspreken”, vertelt Meggie.
“De diagnose was even schrikken. Het was erger dan we dachten. Maar we vonden snel weer moed. Mijn man en ik vinden het belangrijk om Evien alle kansen te geven. We zijn dan ook meteen gestart met verdere begeleiding. We hebben ons altijd 200 % ingezet voor de logopedie van onze oudste dochter.”
In 1ste instantie werd Evien begeleid door hetzelfde multidisciplinaire team. “Ze kreeg 1,5 uur per week kinesitherapie en logopedie. Kine voor haar motorische achterstand en logopedie voor haar taal.”
Volg je gevoel bij logopedie
“Toch voelde ik mij als mama niet goed bij die begeleiding. Het voelde aan alsof we niet ‘juist’ bezig waren. Ze bleven werken rond taal, terwijl Evien minder problemen had met het verstaan of begrijpen van woorden. Het was eerder met de kracht van de mondspieren dat er iets mis was.”
Het gezin besloot om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe logopedist. “We zochten iemand die alles weet over de werking van de spieren in en rond de mond. Die logopedist vonden we gelukkig in de buurt van Eviens school”, zegt Meggie.
Evien kwam terecht bij een logopedist die werkt volgens de principes van oro-myofunctionele therapie (OMFT). Dat onderdeel van de logopedie richt zich specifiek op het herstellen van het evenwicht van de spieren in en rond de mond. “De logopedist werkte rond spierspanning. Maar ook rond het versterken van de lippen of rond de positie van de tong. Evien moest ’s nachts een beugel dragen voor haar tong. Daarnaast werkte ze aan haar taalbegrip.”
Actief meewerken tijdens de sessie logopedie
“Evien volgde wekelijks een sessie logopedie van 30 minuten. Ofwel ging ik mee, ofwel mijn man. Dat vond ik belangrijk. Zo waren we allebei op de hoogte van haar vooruitgang. En we zagen hoe we haar thuis verder moesten begeleiden.”
“Mijn man en ik gingen mee naar de logopedie. Zo wisten we hoe we haar thuis moesten begeleiden”
Als ouder blijf je namelijk niet in de wachtzaal zitten. Je wordt actief bij een sessie betrokken. “Je ziet hoe de logopedist het aanpakt. Je merkt hoe een oefening in elkaar zit. Dat is belangrijk als we samen thuis moesten oefenen. We kregen ook een schema mee. We herhaalden oefeningen uit de logopediesessie, we deden spelletjes en moesten nieuwe opdrachten uitvoeren.”
Goed geholpen met logopedie
Intussen is Evien 1 jaar gestopt met logopedie. “Haar mondspieren zijn sterker geworden. Ook haar tong ligt nu goed in haar mond. Als ze praat, is ze goed verstaanbaar. Ze deed de 3de kleuterklas opnieuw en zit nu op een andere school. Evien doet het prima. Als ze tanden wisselt, moet haar tong misschien weer zoeken naar de juiste positie. Merken we een probleem, dan nemen we opnieuw contact op met de logopedist.”
“Als Evien tanden wisselt, gaan we misschien opnieuw naar de logopedist”
“Ons gezin heeft zich altijd heel hard ingezet voor de logopedie van Evien. Als ze thuis moest oefenen, dan deden we dat altijd heel plichtsbewust. Soms waren er moeilijkere weken. Als iemand in ons gezin ziek was of als Evien moe was.”
“Maar volhouden is superbelangrijk! En er zijn altijd manieren om delogopedie-oefeningen thuis leuker te maken. Samen tijd spenderen, samen aan iets werken met je kind: dat geeft je veel voldoening.”