Er zijn oplichters aan het werk die via valse mails en telefoons proberen je gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Lees onze tips en laat je niet misleiden door phishing.

Hoeveel gaat je zorg kosten? Zorgverleners moeten tarieven duidelijk afficheren

Hoe weet je hoeveel je zorg je gaat kosten? Tandartsen, kinesisten, logopedisten en andere zorgverleners moeten dat nu duidelijk afficheren in hun praktijk. Zo kom je niet langer voor verrassingen te staan.

Sinds maart 2024 is het verplicht voor bepaalde zorgverleners om de tarieven voor de meest voorkomende verstrekkingen weer te geven op een affiche in de wachtkamer of praktijkruimte. Ze moeten de tarieven ook via hun online kanalen, zoals de website van de praktijk, beschikbaar maken.

Welke zorgverleners?

Deze verplichting geldt voor tandartsen, logopedisten, kinesitherapeuten, verpleegkundigen, vroedvrouwen, bandagisten, opticiens, orthopedisten, audiciens en apothekers.

Later zullen ook huisartsen en arts-specialisten hun tarieven verplicht moeten afficheren.

Welke informatie?

De zorgverlener moet deze informatie duidelijk meedelen:

  • algemene informatie (naam, RIZIV-nummer ...)
  • of deze geconventioneerd is
  • de totale kostprijs van de meest voorkomende verstrekkingen
  • welk deel jij moet betalen
  • welk deel terugbetaald wordt
  • of er supplementen aangerekend kunnen worden, en hoeveel maximaal.

Geconventioneerd of niet? 

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten of je zorgverlener geconventioneerd is of niet, want dat heeft een invloed op het prijskaartje van je raadpleging.

Artsen en ziekenfondsen spreken samen de prijzen van raadplegingen en behandelingen af. Die afspraak is een ‘conventie’. Wanneer artsen en ziekenfondsen een akkoord of ‘conventie’ hebben bereikt, is het aan de dokters om dit akkoord al dan niet te ondertekenen. Dat noemen we ‘conventionering’.

  • Een arts is geconventioneerd als die instemt met de afgesproken tarieven en zich hier dus ook aan zal houden.
  • Een niet-geconventioneerde arts rekent mogelijk supplementen aan die de ziekenfondsen niet terugbetalen.
  • Een zorgverlener kan ook gedeeltelijke geconventioneerd zijn. Dat wil zeggen dat die op bepaalde tijdstippen afwijkt van de afgesproken tarieven, bijvoorbeeld bij raadplegingen in de privépraktijk.

Op zoek naar een zorgverlener die de afgesproken tarieven respecteert? Vraag het aan je zorgverlener of het ziekenhuis of zoek de conventiestatus makkelijk online op. 

Zoek op of jouw zorgverlener geconventioneerd is

Hoeveel betaal je voor een raadpleging?

Bedrag aangerekend door de zorgverlenerTerugbetaling ziekenfondsRemgeldEreloonsupplementen
De totale kostprijs. Dit bestaat uit de terugbetaling van het ziekenfonds, het remgeld en eventuele supplementen.Hoeveel je ziekenfonds terugbetaalt. Dit is hetzelfde voor alle zorgverleners en voor alle ziekenfondsen.Hoeveel je zelf betaalt. Dit is ook hetzelfde voor iedereen.Hoeveel je zelf betaalt bovenop je remgeld. Je zorgverlener kan een supplement aanrekenen als die niet of gedeeltelijk geconventioneerd is.

Bijvoorbeeld: als je naar een geconventioneerd kinesist gaat:

Aangerekend bedragTerugbetaling ziekenfondsRemgeldEreloonsupplementen
€ 30,80€ 24,55€ 6,25 of € 2,50 als je recht hebt op de verhoogde tegemoetkoming€ 0,00

Tarieven 01.02.2025

In een wijkgezondheidscentrum of medisch huis

Ook in medische huizen of wijkgezondheidscentra moeten de tarieven geafficheerd worden.

Als je je inschrijft in een medisch huis, hoef je niets te betalen voor: de huisarts, kinesitherapie en verpleegkundige zorg. Het ziekenfonds betaalt namelijk per patiënt een vaste maandelijkse bijdrage of forfait aan het medisch huis.

Deze bedragen worden geafficheerd per type zorgverlening:

  • Huisartsen: € 20,44
  • Kinesitherapeuten: € 9,26
  • Verpleegkundigen: € 19,04

Tarieven 01.02.2025

Voor jou als patiënt betekent dat dat je altijd naar de huisarts, verpleegkundige en kinesist van je medisch huis gaat. Want als je bent ingeschreven in een wijkgezondheidscentrum, krijg je bij andere zorgverleners (van dit type) géén terugbetaling. Uitzonderingen zijn mogelijk. 

Wat als je toch een supplement moet betalen ook al werd dat nergens aangegeven?

Jouw zorgverlener is verplicht de tarieven te afficheren. Dat wil zeggen dat je als patiënt op voorhand weet welke supplementen je gaat moeten betalen. Als dat niet wordt geafficheerd, mogen er ook géén supplementen worden aangerekend.

Gebeurt het toch? Zie je geen tarieven bij je zorgverlener of zijn ze onduidelijk of onvolledig? Laat het ons weten via jurimut.ant@solidaris.be. 

Ook bij twijfel aan de juistheid van een factuur of vragen over jouw rechten als patiënt neem je best contact op met ons ziekenfonds. 

Wat als je toch een supplement moet betalen ook al werd dat nergens aangegeven?

Jouw zorgverlener is verplicht de tarieven te afficheren. Dat wil zeggen dat je als patiënt op voorhand weet welke supplementen je gaat moeten betalen. Als dat niet wordt geafficheerd, mogen er ook géén supplementen worden aangerekend.

Gebeurt het toch? Zie je geen tarieven bij je zorgverlener of zijn ze onduidelijk of onvolledig? Laat het ons weten via ledenverdediging.wvl@solidaris.be.

Ook bij twijfel aan de juistheid van een factuur of vragen over jouw rechten als patiënt neem je best contact op met ons ziekenfonds. 

Wat als je toch een supplement moet betalen ook al werd dat nergens aangegeven?

Jouw zorgverlener is verplicht de tarieven te afficheren. Dat wil zeggen dat je als patiënt op voorhand weet welke supplementen je gaat moeten betalen. Als dat niet wordt geafficheerd, mogen er ook géén supplementen worden aangerekend.

Gebeurt het toch? Zie je geen tarieven bij je zorgverlener of zijn ze onduidelijk of onvolledig? Laat het ons weten via jurimut.ovl@solidaris.be.

Ook bij twijfel aan de juistheid van een factuur of vragen over jouw rechten als patiënt neem je best contact op met ons ziekenfonds. 

Wat als je toch een supplement moet betalen ook al werd dat nergens aangegeven?

Jouw zorgverlener is verplicht de tarieven te afficheren. Dat wil zeggen dat je als patiënt op voorhand weet welke supplementen je gaat moeten betalen. Als dat niet wordt geafficheerd, mogen er ook géén supplementen worden aangerekend.

Gebeurt het toch? Zie je geen tarieven bij je zorgverlener of zijn ze onduidelijk of onvolledig? Laat het ons weten via jurimut.lim@solidaris.be.

Ook bij twijfel aan de juistheid van een factuur of vragen over jouw rechten als patiënt neem je best contact op met ons ziekenfonds.